در حال حاضر روش‌هاي مختلفي براي جوانسازي پوست انجام مي‌شود که بعضي از آنها مورد تأييد است و بعضي‌ها هم مانند روش پي‌آرپي از سوي متخصصاني که با آنها مصاحبه کرده‌ايم، رده شده‌اند و به عنوان روش تأييد‌شده‌اي به آنها نگاه نمي‌شود. اما در ميان روش‌هاي جديد و تأييد‌شده هنوز هم ابهاماتي در زمينه اطلاع‌رساني وجود دارد که باعث شده بعضي خانم‌ها و آقايان علاقه‌مند به تجربه اين روش‌ها آشنايي کاملي با آنها نداشته باشند. براي همين در پرونده جوانسازي پوست اين شماره از دکتر صفدريان خواستيم ما را با اين روش‌ها آشنا کنند.
پاکسازي پوست
وقتي با مسأله‌اي چون جوان‌سازي پوست روبه‌رو هستيم، قطعاً به نکته مهمي چون پاکسازي سطح پوست مي‌رسيم. شفاف و درخشان بودن سطح پوست در ظاهر صورت بسيار مهم است. در روند پيري يکي از مشکلاتي که براي پوست ايجاد مي‌شود، تيره شدن آن و ايجاد لکه‌هاي پيري است. در کنار آن ايجاد چين و چروک و البته باز شدن منافذ پوستي را شاهد هستيم. بنابراين اگر سطح پوست صاف و تميز بشود، ظاهر بهتري ايجاد مي‌شود و پوست جوان‌تر به نظر مي‌رسد.
پيلينگ با اسيدهاي ميوه
روش ديگري که وجود دارد، پيلينگ است که با روش‌هاي مختلف انجام مي‌شود. معمولاً اين کار با محصولات اسيدي انجام مي‌شود که مي‌توانند اسيدهاي ميوه با غلظت‌هاي بالا باشند يا ممکن است اسيدهاي ويژه‌اي باشند و حتماً بايد از سوي متخصص انجام شود. در اين زمينه ماسک‌هاي ميوه که گاهي توصيه مي‌شوند، ويژگي پيلينگ کردن ندارند.
توضيح درباره کرم‌هاي لايه‌بردار
در زمينه صاف کردن پوست کرم‌هاي لايه‌برداري وجود دارد که حتماً بايد با مشورت پزشک و تجويز متخصص استفاده شوند. اين کرم‌ها تأثير دارند؛ اما لايه‌برداري آنها قطعاً به اندازه تأثير کاري که متخصص با اسيدهاي ويژه انجام مي‌دهد، نيست. به اين ترتيب مي‌توان گفت که براي پاکسازي و صاف کردن پوست مي‌توان به ترتيب سراغ کرم‌هاي لايه‌بردار، ميکرودرم و بعد پيلينگ رفت.
ساده مانند ميکرودرم
يکي از ساده‌ترين روش‌ها براي صاف کردن پوست، ميکرودرم است. البته اين روش را روش ضعيفي مي‌شناسيم؛ اما اگر به دفعات و در فواصل 1 يا 2 ماهه انجام شود، باعث بهبودي سطح پوست مي‌شود.
ليزرها را بشناسيد
پيلينگ از روش‌هاي قديمي پزشکي در امر جوان‌سازي پوست است که به روش‌هاي مختلف انجام مي‌شود و در 2 نوع کلي عمقي و سطحي است که بسته به مشکلي که پوست دارد، بايد از سوي پزشک صورت بگيرد. در حال حاضر روش‌هاي جديدي مانند استفاده از ليزرها هم به کمک آمده‌اند که تأثيرات خوبي دارند؛ به‌خصوص ليزرهاي فراکشنال سي‌اُتو يا آربي‌اُ که براي لايه‌برداري سطحي پوست استفاده مي‌شوند. اين ليزرها به شکل يکدست سطح پوست را لايه‌برداري نمي‌کنند؛ بلکه مانند ستون‌هايي وارد پوست مي‌شوند که در نتيجه نقطه‌هاي کناري ورود ليزر به پوست کاملاً سالم مي‌مانند. اين باعث مي‌شود تا ترميم پوست از نقاط سالم خيلي سريع‌ اتفاق بيفتد.
سريع‌تر شدن ترميم‌ها
ليزرهاي لايه‌برداري که در قديم وجود داشتند، عوارضي داشتند که باعث مي‌شد جاي ليزر براي 1 تا 2 ماه قرمز بماند. گاهي عوارضي چون لکه را هم به دنبال داشتند؛ اما سيستم‌هاي فراکشنال جديد بروز اين مشکلات را به حداقل رسانده‌اند. معمولاً پس از استفاده از اين ليزرها اثر اوليه آن تا يک هفته وجود دارد؛ يعني پوست به مدت يک هفته قرمز يا پوسته‌پوسته مي‌شود، يک لايه کامل از آن برداشته مي‌شود تا تيرگي‌هاي سطحي از بين بروند و خيلي زودتر پوست تميز و بدون لکه و قرمزي ظاهر مي‌شود. براي همين مي‌توان گفت ليزرهاي فراکشنال انقلابي در امر جوان‌سازي پوست به وجود آورده‌اند.
درمان‌هاي نگهدارنده
معمولاً فواصل درمان جوان‌سازي با ليزر هر 4 تا 6 هفته يک بار است و بايد چند جلسه تکرار شود. البته در کنار آن، يک‌سري درمان‌هاي نگهدارنده هم هست که بايد هر چند ماه يک‌بار آنها را انجام دهيد تا نتيجه کار بهتر بشود. اين کارها تأثيري در ظاهر و رنگ پوست ندارند؛ بلکه آن را سفت مي‌کنند. تأثير آنها هم نسبت به ليزرهاي فراکشنال محدودتر است.
بوتاکس براي خطوط چشم و چروک‌هاي پيشاني
هر چروکي که در قسمتي از صورت ايجاد مي‌شود مکانيزم ويژه خودش را دارد. مثلاً در نيمه فوقاني صورت مکانيزم چروک‌ها دايناميک است و اسپاسم و انقباض عضلات را در اين ناحيه شاهد هستيم. مانند خط‌هاي پيشاني يا خطوط کنار چشم که بر اثر اسپاسم و انقباض ماهيچه‌هاي آن نواحي ايجاد مي‌شوند. براي رفع و درمان اين چروک‌ها تزريق بوتاکس پيشنهاد مي‌شود که البته تأثير موقت دارد و معمولاً پس از 4 تا 6 ماه بايد تکرار شود. با تزريق بوتاکس، عضلات آن ناحيه به صورت موقت فلج مي‌شود و بعد از مدتي رفته‌رفته اين اثر کمرنگ مي‌شود و بايد مجدد تزريق تکرار شود.
1 ليزر با 2 هدف  
يکي از ويژگي‌هاي خوب ليزرهاي فراکشنال اين است که نه تنها لايه‌برداري دقيق و خوبي از سطح پوست انجام مي‌دهند؛ بلکه در روند ترميمي‌شان باعث کولاژن‌سازي و سفت شدن پوست مي‌شوند که تأثير آن را ديرتر نشان مي‌دهند.
ليزرهاي غيرتخريبي حتي کمتر از 1 هفته
افرادي وجود دارند که نمي‌خواهند استفاده از تکنيک‌هاي جوان‌سازي با کارشان تداخل داشته باشد يا آن که يک هفته از کارشان جدا باشند يا از ظاهرشان مشخص باشد که چه کاري انجام داده‌اند. براي اين دسته از افراد تکنيک‌هايي تحت عنوان ليزرهاي نان‌اپليتيو هست که به آنها ليزرهاي غيرتخريبي مي‌گويند. کار اين ليزرها تحريک کولاژن‌سازي و کم کردن شلي يا افتادگي پوست و حتي روشن کردن رنگ آن است؛ اما اثرشان مانند تأثير مشهود ليزر فراکشنال نيست؛ ولي براي کسي که مي‌خواهد کار راحت، سريع و البته مؤثري را انجام دهد، گزينه مناسبي هستند. البته انجام آنها بايد به دفعات تکرار شود.
فيلرهاي پرکننده
براي نيمه پايين صورت بوتاکس روش مناسبي نيست. افرادي که در خطوط کناره بيني تا لب و خطوط دور لب‌ها تا چانه دچار مشکل هستند، بهتر است از تزريق ژل‌هاي پرکننده که به عنوان فيلر مي‌شناسيم، استفاده کنند. البته در قسمت‌هاي ديگر صورت هم براي جلوگيري از روند پيري پوست از فيلرها استفاده مي‌شود. در واقع در روند پيري، حجم صورت از دست مي‌رود. گونه‌ها برجستگي خود را از دست مي‌دهند و صورت به سمت جاذبه زمين کشيده مي‌شود. براي همين نوک بيني و پايين گوش‌ها به سمت پايين کشيده مي‌شود. چانه دراز مي‌شود و گونه‌ها هم از فرم اوليه‌شان خارج مي‌شوند. در افرادي که اين مسأله نمود زيادي دارد، مي‌توان از فيلرها در گونه‌ها هم تزريق کرد. ژل‌ها را مي‌توان حتي در کناره‌هاي چانه نيز تزريق کرد و به صورت وضعيت بهتري بخشيد. در روند افزايش سن و پيري يکي از اتفاق‌هاي مهم نازک شدن لب‌هاست که مي‌توان با تزريق ژل حجم آنها را افزايش داد و حتي از فيلرها براي پر کردن خطوط خيلي عميق اخم در پيشاني استفاده کرد. در افرادي که خطوط اخم بسيار گود هستند، تزريق بوتاکس جواب نمي‌دهد و بايد از ژل‌هاي پرکننده استفاده کرد. پر کردن گودي زير چشم‌‌ها با ژل هم يکي ديگر از کاربردهاي اين روش جوان‌سازي است.
فيلرهاي چربي يا ژل؟
يکي از روش‌هاي رايج و مؤثر براي جوان‌سازي، تزريق چربي است. در اين روش از چربي فرد که از قسمت ديگري از بدن او گرفته شده، براي پر کردن خطوط صورت استفاده مي‌شود؛ حتي گودي زير چشم را هم با اين روش مي‌توان بهبود بخشيد. اين کار مزايايي دارد، از جمله اين‌که از بدن خود فرد وام گرفته شده؛ اما در کنار آن معايبي هم دارد، از جمله آن که عمر کوتاهي دارد و بايد مقداري چربي اضافي از فرد گرفته و فريز بشود تا در دفعات بعد و به محض ضرورت از آن استفاده کرد. معمولاً پرکننده‌هاي ژل دوام بيشتري نسبت به چربي دارند.
لطفاً جدي بگيريد
فيلرهاي خوب و مناسب که حاوي نوعي اسيد هستند، از جنس ماده زمينه‌اي خود پوست هستند. اگر فرد از فيلر مرغوب با تأييد وزارت بهداشت و از برند معتبري استفاده کند، مشکلي به وجود نمي‌آيد. همين مسأله در مورد انتخاب و استفاده از بوتاکس هم وجود دارد که بايد حتماً از انواع تأييدشده و داراي مجوز وزارت بهداشت باشد. در حال حاضر 2 نوع بوتاکس با مجوز وزارت بهداشت وجود دارد که يکي انگليسي و ديگري محصول کره جنوبي است. ژل‌هاي حاضر هم عمدتاً مجوز دارند و آنهايي که حاوي اسيد هيالورونيک مشکلي ايجاد نمي‌کنند.
ژل‌هاي کوتاه‌مدت و دائمي
ترس‌هاي عمومي در مورد تزريق ژل وجود دارد که بهتر است درباره آنها هم صحبت کنيم. مثلاً گفته مي‌شود ژل مي‌تواند در سطح پوست ايجاد آبسه کند و مشکلاتي به وجود بياورد. اين مسأله درباره ژل‌هايي بود که قبلاً استفاده مي‌شدند و با پوست سازگاري نداشتند؛ هر چند متأسفانه گاهي در حال حاضر هم استفاده مي‌شوند. اين ژل‌ها که اکرايني و روسي هستند، از ماده پلي‌مري ساخته شده‌اند که همخواني با پوست ندارند و اگرچه قيمت پايين آنها گول‌زننده است؛ اما عوارضي به دنبال دارند و نبايد از آنها استفاده کرد. نکته مهم اين است که اين ژل‌ها دوام طولاني‌ مدتي هم دارند؛ در حالي که ژل‌هاي حاوي اسيد هيالورونيک دوام کوتاه‌مدتي بين 1 تا 5 سال دارند.  بايد سعي کنيد از ژل‌هايي با دوام طولاني و گاهي مادام‌العمر استفاده نکنيد؛ چون احتمال ايجاد عارضه و حساسيت در آنها بيشتر است.
دور پي‌آرپي را خط بکشيد
سؤال مهمي که وجود دارد، درباره روشي به نام پي‌آرپي است که به تازگي تبليغ زيادي درباره آن مي‌شود و به‌اصطلاح باب روز است. اما بايد اين هشدار را بدهيم که هنوز هيچ مطالعه علمي و دقيقي درباره آن انجام نشده و تحت تأييد وزارت بهداشت هم نيست. هنوز درباره اثرات و مضرات اين روش جديد بررسي‌هاي جامع و دقيقي وجود ندارد. در پي‌آرپي از پلاکت خون فرد استفاده و به شکل غليظ شده به خود فرد تزريق مي‌شود. پلاکت‌ها از آنجا که حاوي آنزيم‌ و فاکتورهاي رشد هستند، در رشد موها مؤثر شناخته شده‌اند؛ اما اين که آيا در روند جوان‌سازي روش مؤثر، بي‌ضرر و بدون عارضه‌اي هستند، هنوز اثبات نشده است و جنبه تبليغاتي دارد. در واقع پي‌آرپي روشي نيست که از سوي متخصصان پوست و مو توصيه شود.