اگر شما واقعاً خواهان پوستي جوان هستيد، بايد به برخي از توصيه‌هاي مرتبط با حفظ سلامت پوست توجه كنيد و آنها را به طور مرتب رعايت نماييد.

به پشت بخوابيد
براساس توصيه محققان، خوابيدن به پشت سبب مي‌گردد تا ايجاد چين و چروک در صورت به حداقل برسد. در واقع خوابيدن به پهلو سبب افزايش چروک در ناحيه گونه و چانه مي‌گردد و خوابيدن به سمت صورت يا شکم افزايش خط اخم يا چروک پيشاني مي‌گردد.
ماهي بيشتر بخوريد
ماهي‌هاي آب سرد به خصوص ماهي‌سالمون، منبع غني از پروتئين هستند که نقش اصلي در ساختمان پوست را داراست و همچنين منبع اصلي اسيدهاي چرب امگا-3 هستند که نقش مهمي در تغذيه پوست دارد. اين اسيد چرب در جوان نگه‌داشتن و کاهش چروک پوست بسيار م?ثر است.
چشمان خود را ريز نکنيد
از ريز کردن چشمان خود پرهيز کنيد و از عينک مناسب استفاده کنيد. هنگامي‌که شما براي مطالعه، به غلط چشمان خود را ريز مي‌کنيد و سبب ايجاد چين و چروک در چهره خود مي‌گرديد، براساس اين عادت غلط، ماهيچه‌هاي صورت دچار انقباضات نابجا شده و نهايتاً سبب افزايش چروک صورت مي‌گردد. پس براي مطالعه از عينک مناسب استفاده نماييد. همچنين مواقعي که در معرض آفتاب قرار مي‌گيريد از عينک‌هاي آفتابي استفاده کنيد که نه تنها سبب محافظت چشمان شما در برابر نور خورشيد مي‌گردد، بلکه سبب کاهش چروک در ناحيه دور چشم شما مي‌گردد.
استفاده از عينک‌هاي آفتابي نه تنها سبب محافظت چشمان شما در برابر نور خورشيد مي‌گردد، بلکه سبب کاهش چروک در ناحيه دور چشم شما نيز مي‌شود.
اسيدهاي ميوه
از اسيدهاي ميوه به مقدار زياد استفاده کنيد. اسيدهاي ميوه براي از بين بردن چروک‌هاي سطحي و ظريف، به خصوص چروک‌هاي زير چشم بسيار م?ثرند. در تحقيقاتي اخيراً مشخص شده است که حتي سبب تحريک کلاژن (ماده‌اي که در سفتي و شاداب ماندن پوست بسيار م?ثر است) در پوست نيز مي‌گردد.
کاکائو به جاي قهوه
در پژوهشي که در يك مجله تغذيه به چاپ رسيده است، محققان اعلام کردند که به دليل وجود دو ماده فلاوينوئيدي (اپيکتاچين و کاتچين) به مقدار بالا، سبب محافظت پوست در برابر نور خورشيد شده و همچنين گردش خون پوست صورت را زياد نموده و در نتيجه آب رساني به سطح پوست بالا رفته و پوست شما صاف‌تر و درخشان تر به نظر مي‌رسد. پس به جاي قهوه از کاکائو بيشتر استفاده کنيد.
صورت خود را به طور مکرر نشوييد
شستشوي زياد پوست صورت، سبب از بين رفتن مواد مفيد موجود در سطح پوست گرديده و اسيديته (PH) پوست را تغيير مي‌دهند؛ لذا روند پيري يا ايجاد چروک در پوست افزايش مي‌يابد. بهتر است به جاي استفاده از صابون يا شستشوي مکرر، از پاک کننده‌هاي (cleanser) صورت استفاده کنيد.
ويتامين ث موضعي
مطالعات مکرر نشان داده است که استفاده از ويتامين ث، سبب افزايش توليد کلاژن‌ها، محافظت در برابر اثرات تخريبي اشعه ماوراء بنفش و بهبود التهابات پوستي مي‌گردد و شايد علت تمام اين اثرات مفيد، به دليل داشتن اسيد اسکوربيک است که اثر ضد چروک دارد.
سويا بيشتر بخوريد
گزارش شده که سويا در کاهش تخريب پوستي ناشي از نور آفتاب بسيار موثر بوده است، لذا در کساني که به مدت شش ماه از رژيم غذايي حاوي سويا و ماهي و ويتامين‌ها و گوجه فرنگي استفاده نمودند، ساختمان پوست آن‌ها بسيار بهبود يافته و از پوستي لطيف‌تر برخوردار شدند.
مراقبت‌هاي لازم پوستي
اگر شما واقعاً خواهان پوستي جوان هستيد، بايد به توصيه‌هاي زير توجه كنيد و آنها را به طور مرتب رعايت نماييد:
- از نور خورشيد بپرهيزيد (با محافظت‌هاي لازم در برابر آفتاب).
- عينک آفتابي استفاده کنيد.
- سيگار نکشيد.
- از مرطوب کننده‌ها استفاده نماييد.