هر يک از ما در مراحل مختلف زندگي و دوره‌هاي متفاوت سني نياز به مراقبت‌هاي پوستي متفاوت و متناسب با آن برهه را داريم؛ زيرا پوست ما با افزايش سن دائم در حال تغيير است؛ بنابراين در هر مرحله سني يا بهتر بگوييم هر دهه، روش‌هاي پاک‌سازي و زيبايي پوست عوض مي‌شوند. اگر مي‌خواهيد در هر سن و سالي، پوست‌تان بهترين وضعيت سلامتي و زيبايي خود را داشته باشد و حتي بهتر از آنچه هست باشد، بايد مشکلات هر مرحله سني را درباره پوست بدانيد و متناسب با آنها رفتارهاي پيشگيرانه، مراقبتي و آرايشي و بهداشتي را انجام دهيد. براي مثال، ما در دوره نوجواني با مشکلي به نام جوش‌هاي غرور و آکنه روبه‌رو مي‌شويم که تا بخواهيم آن را رفع کنيم، وارد دهه دوم زندگي‌مان شده‌ايم. بعد از 20 سالگي بايد منتظر روند آرام تخريب پوست ناشي از افزايش سن باشيم که مشکل تازه‌اي است. در دهه سوم زندگي، پوست ما شل مي‌شود و ديگر توانايي حفظ رطوبت لازم را ندارد؛ به همين سبب اولين چروک‌هاي عمرمان را در اين دوره مي‌بينيم. در اواسط 30 سالگي پوست ما ظاهر درخشان خود را از دست مي‌دهد و ظاهري مات و عروسکي پيدا مي‌کند. همچنين بازسازي پوست بسيار کند مي‌شود و... اما جداي از همه اينها و مشکلات مربوط به افزايش سن،  با رعايت يک‌سري نکته‌هاي آرايشي و بهداشتي متناسب با هر دوره سني مي‌توان کاري کرد که پوست بهترين حالت خود را حفظ کند. در اينجا به روش‌هاي مناسب تميز کردن پوست در هر دوره سني اشاره مي‌کنيم.

20 سالگي
چه اتفاقي مي‌افتد؟ دکتر مگان اُبراين، متخصص پوست در مؤسسه فيزيکين فورمولا مي‌گويد: «مهم‌ترين مسأله در اين دوره زماني مبارزه با جوش‌هاي سرسياه و آکنه است». به همين منظور، بهترين شوينده‌ها، انواعي هستند که فاقد چربي باشند، پايه ژلي داشته باشند و در ترکيبات آنها اسيد ساليسيليک وجود داشته باشد. دهه دوم زندگي، مهم‌ترين مرحله براي مراقبت‌هاي پوستي است و ما در اين زمان پي به ارزش و اهميت روش‌هاي مراقبت و نگهداري از پوست مي‌بريم. بنابراين بايد در سال‌هاي دهه دوم زندگي، عادت‌هاي مفيد براي سلامت و زيبايي پوست خود را بيشتر کنيم. رسيدگي به‌موقع باعث مي‌شود پوست ما ديرتر شاهد نشانه‌هاي افزايش سن يا پيرپوستي باشد. در اين سن و سال هدف شما بايد جلوگيري از تخريب آتي پوست هم باشد. در واقع شما به نوعي از مرحله آکنه گذشته‌ايد و بايد از پوست خود در مقابل مشکلات بعدي محافظت کنيد. استفاده از شوينده مناسب سن و محصولات حاوي اس‌پي‌اف براي جلوگيري از آسيب‌هاي خورشيد -که به فتوايجينگ معروف است- به همراه مرطوب کردن کافي پوست از عوامل تأثيرگذار بر سلامت آن هستند. اگر پوست‌تان چرب يا ترکيبي باشد شايد در دهه ‌20 زندگي رطوبتش را از دست ندهد؛ اما به هر حال در دهه‌هاي بعدي اين نياز در شما وجود خواهد داشت. براي دور چشم‌ها هم از مرطوب‌کننده ملايم استفاده کنيد تا مانع بروز نشانه‌هاي پيري در اين نواحي حساس شويد.
30 سالگي
چه اتفاقي مي‌افتد؟ دکتر اُبراين مي‌گويد: «در اين سن و سال شاهد افزايش لکه‌هاي قهوه‌اي و چروک‌ها روي سطح پوست هستيم». بنابراين بهتر است از شوينده‌هاي کاهش‌دهنده حساسيت‌هاي پوستي و ضدپيرپوستي استفاده کنيد. همچنين در اين دوره پوست توانايي نگهداري آب لازم خود را از دست مي‌دهد، سرعت بازسازي آن کند مي‌شود و مقدار کولاژن و ويژگي الاستيکي‌اش کاهش مي‌يابد. اين عوامل در کنار هم باعث ايجاد چروک‌هاي سطحي مي‌شوند. بافت و رنگ پوست هم تغيير مي‌کند و حالت بشاش اوليه خود را از دست مي‌دهد. البته مشکلاتي مانند روزاسه هم در اين دهه بروز مي‌کنند.
40 سالگي
چه اتفاقي مي‌افتد؟ دکتر اُبراين مي‌گويد: «طي دهه چهارم زندگي، بافت و رنگ پوست حالت اوليه خود را از دست مي‌دهند. بافت پوست شل مي‌شود و رنگ آن ديگر درخشندگي سابق را ندارد؛ طوري که به نظر مي‌رسد پوست کدر شده است». شوينده‌هاي مناسب در اين سن فاقد اسيدهاي بتاهيدروکسايد يا آلفااگروفيلت هستند. وقتي 40 سالگي را رد مي‌کنيم، نشانه‌هاي پيرپوستي بيشتر خود را نشان مي‌دهند. چروک‌ها بيشتر و عميق‌تر مي‌شوند و تأثيرات منفي نور خورشيد طي سال‌هاي قبل بروز مي‌کنند. آلودگي‌هاي محيطي و استرس به سرعت تأثيرشان را بر پوست نشان مي‌دهند. لطافت و ويژگي الاستيکي پوست هم کاهش مي‌يابد و خشکي آن کاملاً مشهود مي‌شود؛ به همين علت استفاده از مرطوب‌کننده‌‌ها اهميت زيادي پيدا مي‌کند.
50 سالگي
چه اتفاقي مي‌افتد؟ دکتر اُبراين مي‌گويد: «با رسيدن به دهه پنجم زندگي، استروژن در بدن اُفت مي‌کند، پوست کاملاً خشک مي‌شود و ويژگي الاستيکي آن به شدت کاهش مي‌يابد». در اين سن لکه‌هاي قهوه‌اي عمده مشکل ظاهري هستند. تمام علايم پيرپوستي مانند چروک‌ها، لکه‌ها، تغيير رنگ، خشکي و بدحالت شدن خود را کاملاً نشان مي‌دهند. قاعدتاً با هر روشي نمي‌توانيد پوست خود را به شادابي قبل بازگردانيد؛ اما مي‌توانيد با اقدامات مناسب، مراقبت‌هاي لازم و برداشتن گام‌هايي براي تثبيت عوارض و جلوگيري از بيشتر شدن‌شان، اين روند را کند کنيد. شما بايد هر روز به پوست‌تان برسيد و سراغ مرطوب‌کننده‌هاي قوي و محصولات مطمئن آرايشي و بهداشتي ضدپيري موسوم به آنتي‌ايجينگ برويد.