سرماخوردگی یکی از مشکلات شایع در فصول سرد سال است که از طریق تنفسی در محیط های بسته و دست های آلوده به راحتی انتقال پیدا می کند. در طول فصل سرد ما شاهد بیماری کودکانمان هستیم که در محیط مدرسه و مهد کودک در تماس با همکلاسیهایشان به راحتی بیمار می شوند. معمولا هر کودک در هر سال 6 تا 12 بار دچار سرماخوردی می شود و هر بار ابتلا به سرماخوردگی علاوه بر وارد کردن هزینه های درمان به خانواده باعث می شود تا کودکمان برای مدتی از سیر طبیعی رشد خود باز مانده و عواقب دیگری چون غیبت از مدرسه وجبران آن را برای ما بدنبال دارد.
یکی از سولات متداول مادران از پزشک کودکشان در مورد تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان است.
بی شک داشتن تغذیه مناسب و رعایت بهداشت فردی از جمله شستشوی مرتب دستها می تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد یکی از ترکیبات شناخته شده با خاصیت ضد میکروبی پروپولیس می باشد.
پروپولیس رزین سرشار از فلاونوئید هاست که زنبور عسل آن را تولید می کند و زنبور عسل از این ماده در ساخت کندو استفاده می کند. این ترکیب در واقع از مواد مترشحه از زنبور ها و درختان به خصوص گونه های درختی با میوه مخروطی حاصل می شود و به صورت یک ترکیب ضد میکروب و آنتی ویروس عمل می کند . در صورت مصرف این ترکیب توسط هر فردی در بدن این ترکیب مقاومت به عفونت ها را ایجاد می کند.  کاربرد درمانی این ترکیب به 350 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این ترکیب افزون بر پیشگیری در کاهش طول مدت بیماری و تخفیف علایم سرماخوردگی نیز موثر می باشد.  
از عصاره های کیاهی شناخته شده  با خاصیت ضد میکروبی اکی ناسه است . این گیاه بومی آمریکا بوده و در درمان سرماخوردگی می تواند سود مند باشد. کافیست با شروع علایم سرماخوردگی پیش از آنکه بیماری شما تشدید شود از این گیاه استفاده نمایید در اینصورت تخفیف علایم و کاهش مدت بیماری را تجربه خواهید کرد. این گیاه در واقع به صورت  یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و جلوی پیشرفت بیماری را می گیرد.
این ترکیبات طبیعی می توان امسال زمستانی آرام و بدون سرماخوردگی را برای خانواده شما به ارمغان بیاورند.