ناتوانی حرکتی و از کارافتادگی ناشی از درد مفاصل در گذشته گریبان سالخوردگان را می گرفت اما امروز جوانترها را هم گرفتار می کند. یکی از شایع ترین علل بروز درد های مفصلی آرتروز یا همان استئو آرتریت می باشد که در واقع بیماری تحلیل برنده مفاصل است. آرتروز بیشتر مفاصل زانو و ستون فقرات را درگیرمی کند. طی این بیماری غضروف در مفاصل که به عنوان حایل بین دو استخوان در محل مفصل است شروع به تحلیل و ازین رفتن می کند و در نتیجه دو استخوان در مفصل به همدیگر ساییده می شوند. از جمله علایم این بیماری درد، کاهش انعطاف پذیری و خشکی صبحگاهی است. این بیماری در افرادی که یکی از اقوام درجه اول آنها آرتروز دارد بیشتر دیده می شود ولی افزون بر جنبه وراثتی، عواملی همچون شغل، چاقی و آسیبهای وارده به مفاصل در بروز این بیماری نقش دارند. بلند کردن و حمل بار با وزن بالای 25 کیلو گرم، روی زانونشستن به مدت 30 دقیقه یا بیشتر وبالا رفتن از پله ها بیش از10 پله در روز احتمال  بروز این مشکل را می افزاید.  از طرفی ورزشکاران حرفه ای  که مدام در معرض ضربه هستند و بالا رفتن سن به خصوص در خانمها خطر بروز آرتروز را بیشتر می کند. پشت میز نشینی و زندگی ماشینی در قرن حاضر باعث شده تا جوانان زودتر از آنچه انتظار می رود به این مشکل گرفتار شوند. بیماری آرتروز درمان قطعی ندارد اما بسته به شدت بیماری روشهای مختلف بمنظور کاهش درد و پیشگیری از تحلیل فزاینده مفاصل به مبتلایان ارتروز توصیه می شود. استفاده از مسکن ها و فیزیوتراپی، ورزش متعادل و کاهش وزن از جمله راهکارهای پیشنهادی به بیماران است و در مواقع شدید و غیر قابل تحمل جراحی برای تعویض مفصل درگیر نیز به بیماران پیشنهاد می شود.
 
از تجارب دیگران پند بگیریم!
 همواره مسکن و دیگر داروهایتان را در ساعت مقرر مصرف کنید اینکارمانع از بروز درد می شود وقتی درد نمایان شد تسکین آن به زمان بیشتری نیاز دارد.
از رژیم کاهش وزن مناسب پیروی نمایید. کم کردن وزن فشار وارد بر مفاصل بخصوص مفصل زانو را می کاهد و برای کاهش درد مفید است.
در زمان انجام کارهای نشستنی همواره درست بنشینیم! حالت نامناسب نشستن به ستون فقرات، زانوها فشار وارد میکند در ضمن بهتر است در انجام کارهای طولانی همواره تغییر حالت و جابجایی را رعایت کنیم و از نشستن بدون وقفه خودداری نماییم.
پیاده روی آهسته و شنا کردن برای شما بهتر از دویدن و هر گونه ورزشی است که باعث ضربه و صدمه به مفاصلتان می شود.
دوره های فیزیو تراپی می تواند در بهبود و کاهش میزان درد موثر باشند آ نرا تجربه کنید.
از کیسه آب گرم برای کاهش خشکی صبحگاهی کمک بگیرید.
فکری به حال مفاصلتان بکنید
برای رهایی از درد و ترمیم مفاصل هنوز راه قطعی و مشخصی تعریف نشده است. گلوکزآمین وکندروئیتین سولفات می توانند درکاهش درد به ما کمک کنند. این ترکیبات از اجزای تشکیل دهنده غضروف در مفاصل هستند . گلوکز آمین از کیتین موجود در پوسته سخت خرچنگ استخراج می شود و کندروئتین سولفات هم از غضروف گاو بدست می آید. گلوکز آمین علاوه بر اثر سریع درکاهش درد مفصلی در ترمیم و بازسازی مجدد غضروف ها نقش داشته و برای ساخت غضروف مفید می باشد. کندروئتین سولفات با مهار آنزیمهای تخریب کننده موثر در بروز آرتروز از تحلیل بیشتر غضروفها پیشگیری می کند اثرمضاعف کندروئتین و گلوکز آمین در بازسازی و احیا مجدد مفاصل بخوبی نشان داده شده است. مقادیر پیشنهادی برای این ترکیبات بسیار متفاوت بوده اما غالبا 1500 میلی گرم گلوکز آمین و 1200 میلی گرم کندروئتین سولفات مورد تایید قرار گرفته است. تخفیف علایم بیماری وقتی با ترمیم و بازسازی مفاصل همراه می شود در حفظ و برگرداندن توان حرکتی و در نتیجه کیفیت بهتر زندگی بیمار موثر میشود.
از دیگر ترکیبات مورد استفاده برای کاهش درد مفاصل MSM نام دارد. این ماده به صورت طبیعی در رژیم غذای  معمول یافت می شود. ماهی، شیر، سبزیجات، میوه و غلات از  جمله منابع غذایی MSM محسوب می شوند در واقع این ماده ترکیبی از سولفور است که از نظر بیولوژیک در دسترس بوده و قسمتی از اسید آمینه متیونین و سیستئین است. سولفور برای حفظ یکپارچگی ساختار و عملکرد هر پروتئینی لازم است و به یکسان شدن فشار کمک کرده و در تقلیل یا رفع درد می تواند موثر باشد. این اثرات را به کاهش انتقال پیام درد، کم کردن اسپاسم عضلانی و افزایش جریان خون در نتیجه مصرف MSM نسبت داده اند. همراهی گلوکزآمین و MSM باعث می شود درد و التهاب زودتر رفع شود.
به طورمعمول در درمان وکاهش درد از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی استفاده میشود اما این داروها عوارض گوارشی  به همراه داشته و روند تخریب مفاصل را تسریع می کنند یکی از عصاره های گیاهی موثر در کاهش درد که می تواند جای مسکنها را بگیرد گیاه پنجه شیطان است. این گیاه ضد التهاب بوده و درد را برطرف میکند.این گیاه هیچگونه سمیت وتداخل با داروها ندارد و میتواند جایگزین مناسبی برای داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی محسوب شود.