عفونت ادراري: كابوسي براي بانوان
عفونت مجاري ادراري يكي از شايعترين عفونتهاي باكتريايي در زنان است آمارها نشان دهنده آنست كه نزديك به نيمي از خانمها در طي زندگي خود حداقل يكبار عفونت مجاري ادرار را تجربه مي كنند و بسياري از آنها مبتلا به عفونتهاي راجعه يا برگشت پذير مي شوند. عفونت مثانه (سيستيك) در واقع مسئول 95% از موارد عفونت ادراری همراه با علایم بالینی مي باشد عامل ايجاد عفونت مثانه در 80 % موارد باكتري E.coli و در 15-5% موارد باكتري استافيلوكوك ساپروفيتيكوس است. از جمله عوامل مستعد کننده و پیش زمینه براي بروز عفونت مجاری ادراری موارد ذیل قابل اشاره اند:
1) مقاربت جنسي
2) بارداري
3) كمبود استرو‍ژن ناشي از يائسگي يا هيستركتومي
4) انسداد مجاري ادراري در نتيجه تومور يا سنگ مجاري
5) عدم تخليه كامل مثانه در نتيجه مشكلات نورولوژيك مانند سكته مغزي، آسيبهاي نخاعي، ديابت
6) باقي ماندن ادرار در مثانه در نتيجه  وزيكوسل ، افتادگي مثانه
از علايم شايع عفونت مجاري ادراري سوزش ادرار، تکرر ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار و گاه تب را  
عصاره گياهان براي پاكسازي مجاري ادرار
از جمله توصيه هاي تغذيه اي براي كاهش خطر ابتلا به عفونت ادراري نوشيدن آب به ميزان كافي در روز است. يكي از راههاي اثبات شده در كاهش عفونت، اسيدي كردن محيط مثانه مي باشد برخي از انواع خوراكيها مي توانند دراين مورد به ما كمك كنند يكي از گياهان دارويي كه پيش از كشف و توليد آنتي بيوتيكها براي كنترل عفونت ادراري توسط بوميان آمريكا استفاده مي شد، كرن بري (Cranberry) است خاستگاه اين گياه آمريكاي شمالي است. كرن بري سرشار از ويتامين C، فلاونوئيدها، اسيد سيتريك و بنزوئيك اسيد بوده و مطالعات متعدد اثر آن را در پيشگيري از عفونت ادراري در افراد مستعد ابتلا به عفونتهاي راجعه نشان داده اند اما اين اثر را صرفاً منوط به تغيير در ميزان اسيديته مجاري ندانسته اند. طبق بررسيهاي صورت گرفته ميزان تغيير در اسيديته مجاري با دريافت كرن بري جزئي و ناچيز است اما مكانيسم اثر اين ميوه در كاهش ابتلا به عفونتها به جلوگيري از اتصال و چسبندگي باكتري به مخاط معطوف مي گردد. اين خاصيت آنتي باكتريايي كرن بري را به فروكتوز و پروآنتوسيانيدين موجود در عصاره اين گياه منسوب دانسته اند . اثر مطلوب كرن بري در پيشگيري از ابتلا مجدد به عفونتهاي راجعه مجاري ادراري در زنان مورد تاييد جامعه متخصصين زنان كانادا مي باشد افزون بر امر پيشگيري، از اين تركيب در طي دوره درمان نيز مي توان در تسريع روند بهبود عفونت مجاري بهره برد. قابل ذكر است كه هيچ گونه تداخلي در مصرف اين ماده با آنتي بيوتيكهاي موثر در درمان عفونت هاي اداري گزارش نشده و مي توان با آسوگي خاطر از كرن بري در كنار آنتي بيوتيكهاي متداول براي درمان عفونت و پس از بهبودي بمنظور پيشگيري از ابتلا مجدد استفاده كرد.
افزون بر مصرف كرن بري از ديگر موارد قابل توجه در پيشگيري از ابتلا به عفونت اداري دفع ادرار مكرر و عدم ممانعت از تخليه ادرار به مدت طولاني است استفاده از تركيبات گياهي با خاصيت  ديورتيك (مدر بودن) به جلوگيري از تجمع باكتريها درمجاري و در نتيجه پيشگيري از عفونت مي توانند كمك كنند به عنوان نمونه  گياهان دارويي Bearberry‌و Golden Rod  خاصيت ديورتيك داشته و به دفع بهتر ادرار و پاكسازي مجاري ادراري كمك مي كنند.