بی شک یکی از عناصر زیبایی در انسان داشتن موهای سالم و پرپشت می باشد موی سر با افزایش سن به طور طبیعی پرپشتی خود را ازدست داده و در زنان و مردان با الگو های مختلف می ریزد. برای پیشگیری و اقدام سریع در مورد ریزش مو بهتر است که روند طبیعی رویش و رشد موهای سرمان را بشناسیم .
در واقع موی سر ما در هر ماه تقریبا 1 سانتی متر رشد می کند. عمر هر تار مو معادل 2 تا 3 سال می باشد و در هر ماه 90 % از موی سر رشد خواهد کرد و 10% باقیمانده در حال استراحت خواهند بود. مو های در حال استراحت پس از 3 تا 4 ماه ریزش کرده و جای خود را به تار موهای جدید می دهند.
در برخی دوره های زندگی سرعت و میزان ریزش مو از رویش مجدد آن پیشی گرفته و مشکل ریزش مو و کم پشت شدن موی سر پیش می آید این موضوع میتواند به عنوان زنگ خطری برای ازدست دادن مو و نیز شناسایی  بیماریهای منجر به ریزش مو شناخته شود.
ریزش مو یک علامت هزار سوال
زمانیکه فردی دچار ریزش مو می شود بهترین اقدام مراجعه به پزشک در اولین فرصت ممکن است. علت ریزش مو بایستی به درستی شناخته شود شاید لازم باشد از شما آزمایش خون به عمل آید.
ریزش مو می تواند در نتیجه علل بسیار متفاوتی بروز کند رژیم غذایی نامتعادل و کمبود برخی مواد مغذی ، استرس، بیماریها و مصرف برخی اقلام دارویی ممکن اسن ریزش مو را بدنبال داشته باشند.
به هم خوردن تعادل هورمونهای جنسی، اختلال غده تیروئید با ریزش مو همراهند همچنین بسیاری از خانمها 3 ماه پس از بارداری دچار ریزش مو می شوند گذراندن بازه زمانی با  استرس شدید مانند جراحی نیز می تواند باعث ریزش مو شود ضمن  اینکه گاهی ریزش مو به عنوان زنگ خطری برای بیماریهای تشخیص داده نشده نیز می باشد برای مثال تشخیص دیابت در برخی افراد با شکایت از مسئله ریزش مو آغاز می شود.
مصرف برخی اقلام دارویی مانند داروهای رقیق کننده خون، برخی از اقلام دارویی مبتلایان به پرفشاری خون و نقرس قرصهای ضد بارداری و ضد افسردگی و همچنین دریافت بیش از حد ویتامین A با ریزش مو همراه است. مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات تکمیلی به شما کمک می کند.تا علت بروز ریزش مو خود ا بهتر بشناسید و برای آن اره ای مناسب بیاندیشید.

بسیاری از ما بر این باوریم که پوست و مو بیشتر از آنکه تحت تاثیر تغذیه قرار داشته باشند متاثر از مواد آرایشی و بهداشتی می باشند این باور چندان درست نبوده و باید گفت که ریشه بسیاری از مشکلات پوست ومو از جمله ریزش مو، خشکی پوست و مو، شکننده بودن ناخنها می تواند در کمبود های تغذیه ای باشد. بسیاری از املاح و ویتامینها در حفظ سلامت پوست و مو نقش دارند از آن جمله می توان ویتامینC، روی، مس، کلسیم، منیزیم، آهن را نام برد. اما در زمان ریزش مو چگونه می توانیم به احیای مجدد مو و پرپشتی آن کمک کنیم؟
یکی از راههای تقویت موی سر کمک گرفتن از ترکیبات گیاهی و املاح و ویتامینهای مناسب برای رشد موی سر است.
کاهش سرعت ریزش مو به خصوص در صورتی که از الگوی ریزش موی مردانه تبعیت نماید استفاده از مهار کننده های طبیعی آنزیم 5 آلفا ردکتاز می باشد از جمله این عصاره های گیاهی نخل اره ای (Sawopalmetto) و عصاره چای سبز را می توان نام برد همچنین عنصر روی نیز تا حدودی این اثر را دارد بعلاوه روی به همراه ویتامین C در ساخت کلاژن مورد نیاز است و کمبود روی به عنوان یکی از علل اصلی ریزش مو معرفی شده است  از سوی دیر معلوم شده که دریافت اسید آمینه ال- لیزین به برداشت بهتر روی در بدن کمک کرده و باعث روند رو به بهبود ریزش مو  شده و رویش مجدد موی سر را تسریع می کند همچنین اسید آمینه ال- سیستئین نیز در کنترل ریزش مو موثر است در واقع این آمینو اسید در بدن به سیستین تبدیل می شود که برای تولید کراتین به عنوان پروتئین اصلی موجود در ساختمان تار مو ضروری می باشد .
از ویتامین ها با نقش کاملا شناخته شده در حفظ موی سر و پیشگیری از ریزش آن بیوتین، اسید فولیک و نیاسین میباشد که برای تقسیم سلولی و رشد سلول مورد نیازند.
همواره به خاطر داشته باشید هر اقدامی در زمان مناسب بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت در خصوص ریزش مو نیز همین طور است قبل از آنکه دیر شود اقدام کنید زیرا بسیاری از افراد وقتی نزدیک به 40 درصد موی سر خود را از دست می دهند متوجه تغییر واضح می شوند پس قبل آنکه دیر شود برای این مشکل چاره ای بیاندیشید...