کمر درد و درد مفاصل تجربه ای ناخوشایند برای ماست. امروزه به سبب سبک نادرست نشستن، کار با رایانه طی ساعات طولانی و عدم آمادگی عضلات بدن بیش از هر زمانی جوانان و میانسالان در معرض این قبیل ناراحتیها قرار دارند به طوریکه 80% از ما حداقل یکبار در طول زندگیمان برای درمان کمر درد به پزشک مراجعه می کنیم. بعلاوه چاقی و رژیم غذایی با مقادیر ناچیز آنتی اکسیدانها ما  را بیش از پیش در معرض بیماریهای مزمن التهابی قرار می دهد. تشخیص پزشکان بر مبنای مفاصل درگیر و شدت التهاب متفاوت بوده و در غالب موارد آرتروز مشکل اصلی در میانسالان و سالمندان می باشد  که با خشکی صبحگاهی همراه است و مسئله روماتیسم مفاصل بیشتر در خانمهای جوان بروز می کند که بیشتر از مچ دست شروع شده و سپس سایر مفاصل را گرفتار می کند و گرمی و تورم در مفاصل از نشانه های بارزآن است.
رهایی و تسکین کمر درد و درد مفاصل اغلب نیاز به استراحت، رعایت برخی اصول حرکتی برای پیشگیری از عود مجدد را دارد. پزشکان بمنظور تسکین درد معمولا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا گلوکوکرتیکوئید ها را  تجویز می نمایند اما بیماران به سبب آگاهی از عوارض جانبی این داروها از قبیل پوکی استخوان و احتمال خونریزی  معدی از مصرف این داروها واهمه داشته به دنبال راهی ایمنتر و بی ضرر برای پیشگیری از دردهایشان هستند در این بین استفاده از مکمل های خوراکی و ترکیبات بدست آمده از گیاهان از جمله مواردی است که بیشتر قابل اعتماد بوده و مورد پسند مبتلایان به این قبیل مشکلات مزمن می باشد.
اما کدام گیاهان می توانند همچون مسکن عمل کنند و در تخفیف درد موثر واقع شود؟
در دنیای جدید دانشمندان مجددا به طبیعت ایمان آورده اند و به فکر تلخیص و جداسازی اکسیر دردها از دل طبیعت افتاده اند. از عصاره های موثر برای کاهش درد مفاصل و التهاب آن گیاه Boswelia را میتوان نام برد عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی داشته و در میزان 200 تا 400 میلی گرم در3 نوبت طی روز برای تخفیف درد اثر بخش است. عصاره این گیاه در درمان آرتروز و روماتیسم مفصلی کار برد داشته و بهبود  توان حرکتی و انعطاف پذیری مفاصل از اثرات مصرف این عصاره می باشد در خصوص مصرف این گیاه در  زنان باردار و مادران شیرده هنوز مطالعه ای صورت نگرفته، لذا در این افراد، مصرف آن توصیه نمی شود.
از عصاره های گیاهی که استفاده از آن به زمان تمدن مصر، یونان و روم باستان بر می گردد واز آن به عنوان تب بر و مسکن استفاده می شد، پوست درخت بید می باشد. قدمت دست نوشته های مربوط به پوست بید به 3500 سال پیش باز می گردد و بسیاری از اطبای باستانی مانند بقراط این اکسیر را به عنوان مرهمی برای دردهای روماتیسمی پشنهاد کرده اند . بعد ها ماده موثر تلخیص شده از این گیاه Salicin نام گرفت و اثر تسکین درد آن در مبتلایان به کمردرد، آرتروز لگن و زانو در مطالعات مختلف تایید شد . با وجود اینکه اثر ضد درد پوست بید را بیشتر به سالیسین نسبت می دهند اما دیگر ترکیبات موجود در پوست بید از جمله تاننها و فلاونوئید ها نیز در کاهش درد نقش دارند. مصرف این ترکیب در افراد با سابقه حساسیت به آسپرین، زخم دستگاه گوارش بایستی با احتیاط صورت گیرد .
یکی دیگر از عصاره های گیاهی شناخته شده کورکومین نام دارد که از زردچوبه بدست می اید زردچوبه ادویه ای است که در سراسر جهان به ویژه منطقه آسیا و هند به عنوان چاشنی در طبخ غذا بکار می رود کورکومین حاصل از زرد چبه اثراتی همچون ضد تکثیر سلول، مهار تولید واسطه های التهابی و مهار آنزیم های تخریب کننده مفاصل همچون کلاژناز، الاستاز و هیالورونیداز را دارد. این عصاره در بیماران مبتلا به آرتروز بهمراه دیگر بیماریها از قبیل بیماری قلبی، دیابت و ناراحتیهای اتوایمن اثرات مفید و ارزشمندی را نشان می دهد.
ویتاینها و املاح با خاصیت آنتی اکسیدانی نیز می توانند اثرات ضد التهابی شایان توجهی را از خود بروز داده و التهاب مفاصل را کاهش دهند به علاوه برخی از ویتامینها همچون ویتامین C و املاحی مانند مس در باز سازی و احیای مجدد غضروف نقش انکار ناپذیری را به عهده دارند.
به نظر می رسد جستجوی طبیعت پاسخی مناسب به تمام دردها را در دل خود دارد فقط کافیست از طبیعت بخواهیم تا پاسخ خواسته مان را به ما منعکس کند.