همیشه وقتی سخن از بالارفتن سن و مشکلات ناشی از آن به میان می آید مسئله یائسگی زنان و مشکلات همراه با آن از جمله پوکی استخوان و افسردگی مورد توجه ویژه قرار می گیرد و کمتر به مشکلات کهولت و بالارفتن سن در مردان پرداخته می شود و گاهی به اشتباه این چنین برداشت می شود که مردان چندان تحت تاثیر بالا رفتن سن قرار نمی گیرند اما آیا این برداشت صحیح است؟
واقعیت اینست که مردان تحت تاثیر افزایش سن تجربیاتی متفاوت از زنان را خواهند داشت ریزش موی و کچلی مردانه ، کاهش تمایلات جنسی از علایم مشهود افزایش سن می باشد در ادامه این روند مشکلاتی همچون تکرر ادرار، احساس عدم دفع ادرار کامل، شروع ادرار به صورت قطره قطره را می توان نام برد این مسائل ریشه در مشکل پروستات دارند.
بزرگی خوش خیم پروستات
یکی از مشکلات رایج پروستات بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)می باشد در واقع روند رشد پروستات از25 سالگی برای همه مردان شروع می شود و با بالارفتن سن به شکل یک عارضه ناراحت کننده بروز می کند که می تواند روند زندگی عادی را مختل سازد نزدیک به نیمی از مردان در فاصله50 تا 60 سالگی خود این مشکل را تجربه می کنند و با افزایش سن ، درصد بیشتری از افراد را گرفتار می کندبه طوری که در سالمندان بالای 80 سال این میزان به 90% می رسد.
آقایان با سن بیش از 50 سال بهتر است سالانه مورد معاینه بالینی و آزمایشگاهی بمنظور اطمینان از سلامت پروستات قرار گیرند این مشکل در مردان چاق، افراد با سابقه فامیلی BPH و بی تحرک بیشتر بروز می کند. رفع مشکل BPH در مراحل اولیه ساده و کم هزینه تر از مراحل پیشرفته بوده و عوارض مراحل پیشرفته را نیز به دنبال ندارد. درمان در مراحل اولیه با کمک دارو و گیاهان دارویی صورت می گیرد درحالی که مراحل پیشرفته نیاز به جراحی و عوارض توام با جراحی را به همراه خواهد داشت.
مدارا با بزرگی خوش خیم پروستات
استفاده از گیاهان دارویی یکی از روشهای درمانی متداول در بین مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات است به طوریکه طبق بررسی انجام شده در آمریکا در سال 2002 حدود 5/2 میلیون آمریکایی از سائوپالمتو برای درمان عارضه بزرگی پروستات استفاده کرده اند و نزدیک به نیمی از پزشکان اورولوژیست آلمانی تجویز و استفاده از سائوپالمتو برای درمان هیپرپلازی پروستات را به مواد دارویی ترجیح می دهند.گیاهان دارویی برخلاف داروهای شیمیایی برای اثر بخشی نیاز به زمان دارند و بین 4 تا 6 هفته طول می کشد تا اثرات خود را نمایان سازند این ترکیبات مقرون به صرفه بوده و عوارض جانبی کمتری را متوجه فرد می سازند.
نزدیک به 30 ترکیب گیاهی برای درمان بزرگی پروستات شناخته شده که غالبا از سائوپالمتو تلخیص می شود در واقع سائوپالمتو به صورت یک مهارکننده 5 آلفا ردکتاز عمل می کند مهار این آنزیم مانع از تبدیل تستوسترون به فرم دهیدروتستوسترون می شود که در واقع فرم اصلی هورمون در پروستات می باشد و به این ترتیب از بزرگی پروستات جلوگیری می کند. همچنین سائوپالمتو با مهار گیرنده های آندروژنی در پروستات و خاصیت ضدالتهابی به درمان BPH کمک می کند.
عصاره ریشه گزنه حاوی بتاسیتوسترول در سطوح بالا است که در درمان BPH مفید است.مواد موثر موجود در این عصاره از تکثیر سلولهای پروستات جلوگیری می کند در مطالعات صورت گرفته بهبود تکرر ادرار با دریافت این عصاره مشاهده شده است افزون بر سیتواسترولها ، پلی ساکاریدهای موجود در ریشه گزنه منجر به مهار واسطه های التهابی و کاهش درد و تورم پروستات می گردد.
یکی از ترکیبات گیاهی که به صورت رقابتی مانع از اتصال آندروژنها به گیرنده شان می شود دانه های کدو می باشد .همچنین اثر مهار تکثیر سلولهای پروستات برای شبدر قرمز تایید شده است. خواص شبدر قرمز را به ایزوفلاونهای موجود در آن نسبت می دهند.
این گیاهان در مراحل اولیه بروز عوارض BPH در بهبود علایم ادراری و پیشگیری از التهاب و بزرگی مضاعف پروستات سودمند هستند و به مردان بالای 50 سال استاده از آنها توصیه می شود.