پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقیق در تعدادی از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال نشان داد که کاهش میزان وقوع مرگ و میر با تجویز آسپرین فقط در مجموعه‌ای از افراد با سرطان کولورکتال که در ژن PIK3CA‌ آنها یک جهش شناسایی شده است، اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، آسپرین ” استیل سالسیلیک اسید ” یکی از پر طرفدارترین دارو ها در دنیاست . هر سال ۵۰۰۰۰ میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف میشود .

محققان به دنبال یک پیگیری ۱۲ ساله افزودند که طی این زمان تجویز آسپرین در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال که دچار این جهش ژنتیکی شده بودند توانست تا ۸۰ درصد باعث کاهش میزان بروز مرگ و میر ناشی از این سرطان نسبت به افراد مشابه که از آسپرین استفاده نکردند، شود.

در بریتانیا هر فرد سالانه ۷۰ قرص آن را جدا یا همراه با مسکنهای دیگر ، کافیین یا ویتامین “ث” مصرف میکند .

آسپرین علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی ، تب بر و ضد التهاب هم هست ، ضمن اینکه اثرهایی نظیر ایجاد زخمهای گوارشی و جلوگیری از لخته شدن خون را نیز از خود نشان میدهد .

اما مصارف امروزه آسپرین عبارتند از :پیشگیری از بیماریهای قلبی ۳۷.۶% ورم مفاصل ۲۳.۳% سر درد ۱۳.۸% بدن درد ۱۲.۲% و دردهای دیگر ۱۴.۱%

نتایج دیگر این مطالعه حاکی است این روند کاهشی میزان مرگ و میر با دریافت آسپرین در افراد دیگری که دچار این جهش ژنتیکی نشده بوده مشاهده نشده است.

سرطان کولون و رکتوم که به سرطان کولورکتال نیز معروف است، دومین علت اصلى مرگ از سرطان در مردان و سومین علت اصلى مرگ از سرطان در زنان است. به‌طور کلى میزان بقاء ۵ ساله براى سرطان کولورکتال ۵۸% است، با میزان ۸۹% براى سرطان‌هائى که در مرحله موضعى تشخیص داده مى‌شوند.

گفتنی است: پیروی از یک رژیم غذایی مناسب مانند مصرف غذاهای کم چرب، خوردن فیبر و میوه‌ها و سبزیجات و همچنین انجام فعالیت بدنی می‌تواند از ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) جلوگیری کند.

نتایج این تحقیق در نشریه پزشکی نیو انگلند ژورنال منتشر شده است .