یک شرگت انگلیسی در حال گرفتن مجوز برای استفاده از واکسن است که از ابتلا به مننژیت نوع B پیشگیری می کند . این شرکت عنوان کرده است گه این واکسن به زودی در جهان ارایه می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   مننژیت توریم غشاء مغزی و نخاعی است و اکثراً نوجوانان را با میزان مرگ و میر بین ۵ تا ۱۴ درصد تحت تأثیر قرار می دهد.بسیاری از بهبودیافتگان دچار آسیبهای عصبی دائم شده یا شنوایی خود را از دست می‌دهند.

واکسن‌هایی علیه مننژیت های A و C ساخته شده اما هیچکدام علیه نوع B موثر واقع نشده است.مننژیت نوع A شایعترین نوع این بیماری در آفریقا است.

بیماری مننژیت نوع ب شایع ترین نوع مننژیت در اروپاست. این بیماری مرگبار از هر ده مبتلا یک نفر را به کام مرگ می فرستد و حتی در صورت درمان،  عوارض عصبی یا شنوایی روی یک پنجم مبتلایان بجا می گذارد.

به طور متوسط هر سال ۱۸۷۰ مورد مننژیت نوع B در انگلیس گزارش می شود که از این تعداد ۲۰۰ مورد آنها به مرگ منتهی می شود. نیمی از این تلفات کودکان زیر پنج سال هستند.

همچنین بیش از ۴۰۰ کودک هر سال بر اثر ابتلا به این بیماری دچار عوارض جدی مانند قطع عضو اندام، نابینایی، ناشنوایی و آسیب مغزی می شوند.

با وجود این که برنامه های واکسیناسیون برای مبارزه با سایر گونه های مننژیت به طرز موفق آمیزی در انگلیس معرفی شده اند اما در حال حاضر هیچ واکسنی علیه گونه هپاتیت نوع B در این کشور وجود ندارد.

ˈ مننگوکوکی بی ˈ یا همان مننژیت نوع B شایع ترین شکل مننژیت باکتریایی در انگلیس است که از کشنده ترین نوع این بیماری نیز به شمار می رود .

از آنجایی که مننژیت نوع B واریان های بسیاری دارد، تهیه واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار دشوار است.

Bexsero اولین واکسنی است که از ابتلا به ۸۰۰ گونه کشنده مننگوکوکی بی که در برخی موارد می تواند در عرض چند ساعت منجر به مرگ شود، پیشگیری می کند.

سازمان پزشکی اروپا که یک نهاد نظارتی دارو را در انگلیس تحت پوشش دارد، روز یکشنبه نظر مساعد خود را برای استفاده از این واکسن اعلام کرد. از این رو به نظر می رسد که این واکسن موثر و استفاده از آن بی خطر است.

این اولین گامی است که در رویه تایید این واکسن برداشته شده است و براساس این گزارش مجوزاستفاده از این واکسن تا سه ماه آینده صادر می شود.