گرچه پژوهشگران چند دهه  است که برای ساختن واکسن ایدز تلاش می کنند، اما نتیجه موفقی به دست نیاورده بودند، و اکثر واکسن های تولیدی به دلیل عوارض بسیار بالا در عمل قابل استفاده نبودند ، اما اکنون محققان کانادایی موفق به توسعه واکسن HIV بدون عارضه جانبی شدند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  البته لازم است کارآزمایی بالینی لازم در چند مرحله بر روی  واکسن جدید HIV  انجام شود که تکمیل این فراینده و ورود واکسن به بازار مصرف  حدود پنج سال زمان لازم است.

پژوهشگران تاکید دارند با توجه به اینکه احتمالا  تا ۵ سال دیگر این واکسن برای درمان بیماران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در نتیجه مقابله با HIV/ایدز باید هنوز متمرکز بر پیشگیری با استفاده از روش‌های امتحان‌شده و حقیقی مانند توزیع کاندوم، ختنه مردان، جلوگیری از انتقال ویروس از مادر به نوزاد و ارائه برنامه‌های تبادل سرنگ متمرکز شود.

سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا صرف تحقیق بر روی واکسن HIV می شود که بیشتر آن صرف تحقیقات پایه می گردد.

علی رغم تمام تلاشها، شکل خاص ویروس HIV پیدا کردن واکسن را مشکل و گران کرده، افتراق HIV از سایر بیماریهای عفونی است که ویروس مستقیماً به سلولهای سفید خون که مسئول پاسخ ایمنی بدن است حمله می کند و آنها را در کنترل عفونت و پیشگیری  از آلودگی به ویروس ناتوان می سازد.

واکسنهای «معمول» بر پایه یک میکرو ارگانسیم کامل (ویروس یا باکتری) که کشته یا غیر فعال شده قرار دارند که در مورد ایدز که می تواند به عفونت منجر شود مطمئن نیستند. واکسنهای آزمایشی HIV بنابراین شامل قسمتهایی از ویروس هستند، که تولید واکسن را پیچیده تر می کند.

مبنای تولید این واکسن اصلاح ژنتیکی، ویروس مرده است و وارد مرحله آزمایش شده است.

این واکسن جدید ˈ SAV001-Hˈ نام دارد.

این ویروس تاکنون موجب مرگ   ۳۰ میلیون نفر  در سراسر جهان شده است و در حال حاضر بیش از ۳۴  میلیون نفر به این ویروس مبتلا هستند

لازم به ذکر است در حال حاضر داروهایی که برای درمان بیماری ایدز استقاده می‌شود داروهای شیمیایی هستند که به عنوان داروهای ضد ویروس کاربرد دارند و در بیش از ۳۰ درصد موارد به علت عوارض این داروها ، بیمار مجبور به عوض کردن دارو یا دوز مصرف آن است .

واکسن جدید ˈ SAV001-Hˈ  ، نوع جدید واکسن HIV  است که هیچ عارضه جانبی ندارد

گوناگونی انواع HIV موجب پیچیدگی بیشتری است. گونه مختلف ویروس HIV شناخته شده در سراسر جهان توزیع دارد. محققین فعلاً نمی دانند که آیا این واکسن پوشش دهنده کلی  است یا اینکه برای نوع خاصی از ویروس است.

شایع ترین انواع HIV زیر گونه های A و C هستند ، که در مناطق مختلف آفریقا وجود دارد. اما اکثر واکنشهای فعلی روی آن انجام می شود تمامی ژنیتکی زیر گونه B را پوشش می دهند در کشورهای پر درآمد غالب هستند.

تولید واکسن HIV یک پروسه سخت است. واکسنهای آزمایشی ابتدا روی حیوانات تجربه می شوند، بهترین کاندیدها برای آزمایش روی انسان انتخاب می شوند. آزمایش پس از آن روی داوطلبان سالم انجام می شود.

آزمایشات فاز یک روی ۲۰ ـ ۴۰ داوطلب برای امتحان درست بودن واکسن در برانگیختن پاسخ اختصاصی ایمنی HIV انجام می شوند.

آزمایشات فاز دو روی صدها داوطلب برای امتحان صحت و بررسی قدرت پاسخ ایمنی انجام می شوند.

آزمایشات فاز سه حدود ۴ سال طول می کشند آزمایشات در اجتماع روی هزاران داوطلب را شامل می شوند،‌که گروهی از آنان واکسن دریافت می کنند، در حالیه بقیه گروه کنترل هستند. این آزمایشات ، در ورای پیچیگیهایی قانونی، علمی و اخلاقی حفاظت واکسن در برابر ایدز یا ایجاد ایدز با واکسن را بررسی می کنند.