معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی اظهار کرد: هرباریوم پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی گنجینه ارزشمندی است که بالغ بر 1700 نمونه در آن جمع آوری شده است که دارای گواهی ثبت بین المللی بوده و همچنین حدود 600 گونه گیاهی در آن جمع آوری و به صورت تخصصی بر روی گیاهان دارویی ایران تمرکز کرده است.

نخستین هرباریوم گیاهان و مواد اولیه دارویی کشور امروز با حضور معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، رییس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی و معاون بازاریابی بانک گردشگری راه اندازی شد.

در این مراسم دکتر علی سنبلی اظهار داشت: گونه های گیاهان دارویی این هرباریوم توسط تیم تحقیقاتی با تجربه جمع آوری شده است و استخراج آنها به صورت علمی و با روش ها و فرآیندهای متفاوت صورت گرفته است.

سنبلی گفت: این هرباریوم به صورت تخصصی روی گیاهان دارویی معطر راه اندازی شده است که در واقع اولین جمع آوری هرباریوم از سال 1380 در کشور صورت گرفته است.

به گفته وی هرباریوم ها به عنوان یکی از مهمترین بانک های نگهداری گیاهان به حساب می آیند که باید در شرایط خاصی آنان را جمع آوری و با دقت نگهداری کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی گفت: هدف اصلی از جمع آوری این گیاهان شناسنامه دار کردن گیاهان دارویی بومی ایران و تطبیق نام های محلی با نام های علمی آنان است.

وی ادامه داد: وجه تمایز این کار این است که علاوه بر تشکیل نمونه هرباریوم استاندارد بذر گیاهان دارویی و همچنین از ریشه گیاهان در تهیه اسانس و عصاره آنان استفاده می شود.

وی گفت: این اسانس در قالب یک بانک بذر، اسانس و عصاره در کنار هرباریوم قرار می گیرد و برای مطالعات بعدی و بررسی خواص گیاهان دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سنبلی ادامه داد: در این بررسی ها گیاهان از نظر ضد میکروبی ضد درد، ضد سرطان، ضد التهاب و ... تست اولیه می شود تا ثابت شود که هر یک از گیاهان چه نوع خاصیت درمانی را دارد.

یکی از طرح هایی که تاکنون انجام شده است طرح غرباگلری خواص ضد سرطانی گیاهان دارویی بومی ایران بوده است که بر روی صد گونه گیاه انجام شده است.

هرباریوم به مکانی همچون موزه گیاهان مانند دارویی، غذایی و سمی اطلاق می شود و گیاهان مناطق مختلف در این مکان به صورت خشک شده و با شرایط علمی نگهداری می شوند.