یک مطالعه در دانشگاه ایالتی اورگان نشان می دهد که رژیم های حاوی چربی و قند بالا در مقایسه با یک رژیم غذایی سالم، باعث ایجاد تغییرات در باکتریهای روده می شوند که به نظر می رسد با فقدان قابل توجه «انعطاف پذیری شناختی» یا قدرت انطباق و سازگاری با شرایط متغیر در ارتباط باشند.

تاثیر فوق در رژیم حاوی قند بالا جدی تر است زیرا در نتیجه مصرف این رژیم، اختلال در یادگیری در هر دو حافظه بلند مدت و کوتاه مدت رخ می دهد.

یافته های فوق بر برخی دیگر از مطالعات مربوط به تاثیر چربی و قند بر عملکرد شناختی و رفتاری  منطبق است و نشان می دهد که برخی از این مشکلات ممکن است به تغییر میکروبیوم که یک ترکیب پیچیده در دستگاه گوارش حدود ۱۰۰ تریلیون میکروارگانیسم است، مرتبط باشد.

تحقیق فوق از طریق موش های آزمایشگاهی صورت گرفت. بر این اساس، موش ها رژیم های غذایی مختلف را مصرف می کردند و پس از آن تحت انواع آزمایشات، مانند تست ماز آبی (water maze test)، قرار می گرفتند تا تغییرات در عملکرد ذهنی و جسمی اشان مورد کنترل قرار گیرد و اثرات مرتبط بر انواع مختلفی از باکتری ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته های فوق در مجله علم عصب شناسی، با حمایت بنیاد میکروبیولوژی و بنیاد ملی علوم، منتشر شده است.

به گفته کتی ماگنوسون استاد دانشگاه کالج OSU و محقق اصلی این مطالعه،«روشن است که باکتریهای روده (میکروبیوتا) با مغز انسان در ارتباط هستند.»

وی معتقد است: باکتری ها می توانند ترکیباتی را خارج کنند که به عنوان انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند، اعصاب حسی یا سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند و بر طیف گسترده ای از عملکرد های بیولوژیک تاثیر گذارند. ما در مورد نوع پیغام های ارسالی مطمئن نیستیم اما رهگیری مسیر و اثرات مربوطه را مورد بررسی قرار داده ایم.

در این تحقیق، تنها پس از چهار هفته مصرف رژیم پر چرب و پر قند، عملکرد موش- در مقایسه با آنهایی که رژیم غذایی طبیعی داشتند- در آزمون های مختلف عملکرد ذهنی و جسمی کاهش یافت. یکی از مهم ترین تغییرات در انعطاف پذیری شناختی بود که خیلی هم زیاد بود.

ماگنوسون می گوید: فرض کنید در حال رانندگی در مسیری هستید که برایتان آشناست. یک روز جاده بسته می شود و شما مجبور به یافتن راه جدید می شوید. فردی که سطح بالای انعطاف پذیری شناختی را دارد بلافاصله خود را با شرایط مختلف وفق می دهد، بهترین مسیر را تعیین می کند، و همان مسیر را صبح روز بعد نیز به یاد می آورد. فردی که دچار اختلال انعطاف پذیری شناختی است، ممکن است یک راه طولانی، آهسته و استرس زا را انتخاب نماید.

«رژیم غذایی غربی» و یا غذاهای سرشار از چربی، قند و کربوهیدرات های ساده منجر به طیف وسیعی از بیماری های مزمن در ایالات متحده می شوند که عبارتند از اپیدمی چاقی و افزایش بروز بیماری آلزایمر.