اکثرا ما عادت کرده ایم صبح ها بلافاصله پس از شست وشوی صورت با انواع کرم ها و پودرهای آرایش به جان صورتمان بیفتیم تا شاید بتوانیم لک ها و چین و چروک ها را از نظر مخفی کنیم. پوشاندن صورت با انواع کرم پودر و پن کیک در طولانی مدت نه تنها باعث از بین رفتن جوش صورت و کمرنگ شدن لکه ها نمی شود که بروز جوش های ریز پوستی و چین و چروک در ناحیه گونه، زیر چشم و اطراف لب را افزایش می دهد. از اینرو با تهیه  ماسک‌های گیاهی در منزل می‌توانیم با خیال راحت از ساده‌ترین خوراکی‌هایی که در دسترس داریم برای پیشگیری از پیری زودرس و بروز چین و چروک صورت و همچنین نابودی لک و جای جوش  کمک بگیریم.

ماسک‌ های طبیعی باید دو بار در هفته استفاده شوند، اما اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می ‌کنید و پوست ‌تان خشک شده است باید از ماسک ‌های مرطوب‌ کننده به طور روزانه استفاده کنید.

در رابطه با ماسک‌ های روشن ‌کننده پوست باید به این نکته توجه کرد که این ماسک ‌ها حاوی مواد لایه ‌بردار و ملتهب‌ کننده هستند که استفاده بیش از حد از آن ها می ‌تواند مُضر باشد. در مورد ماسک‌ های پاک ‌کننده هم باید گفت استفاده بیش از اندازه می ‌تواند به پوست آسیب برساند.

 

در ادامه می پردازیم به چند ماسک طبیعی برای شادابی هر چه بیشتر پوست شما:

 

ماسک سیب

نصف سیب را رنده نموده و با یک قاشق چای خوری ماست، یک قاشق چای خوری آرد جو دو سر و دو قاشق آبلیموی تازه مخلوط کنید و نیم ساعت روی پوستتان بمالید. این ماسک همانند پیلینگ عمل کرده و به پاکسازی پوست کمک می کند. برای نتیجه مطلوب این ماسک را هفته ای یک بار روی پوستتان بمالید.

 

ماسک خیار و نعناع

4 تا 5 عدد برگ نعنا را خرد کنید سپس خیار را پوست کنده، تخم‌ های آن را خارج و آن را رنده کنید، برگ‌ های نعنا را به خیار اضافه کنید و سفیده ی یک تخم مرغ را جداگانه هم بزنید و بعد به مخلوط خیار و نعنا اضافه کنید. این ترکیب را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود بگذارید سپس با آب بشویید و با دستمال خشک کنید.

 

 

ماسک شاه توت و عسل

شاه توت ها را له کرده، عسل و سپس زرده ی تخم مرغ را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. در نهایت بادام آسیاب شده افزوده شود. مخلوط حاصل را به  مدت 25 دقیقه روی صورت و گردن و سینه قرار دهید و سپس با آب ولرم بشوید. این ماسک باعث می شود منافذ پوستی که بیش از حد باز شده اند، به حالت طبیعی برگردند. از طرف دیگر باعث طراوت و ایجاد صافی و کشیدگی در پوست می شود. این مقدار ماسک جهت استفاده ی کل صورت و گردن و سینه است که می توانید در صورت تمایل، به نسبت های کمتر، آن را تهیه کنید.

 

ماسک شیر و سیب

یک عدد سیب را رنده کرده و با شیر مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه هر روز پوستتان را با آن پاکسازی کنید. این ماسک لایه بردار بوده و پوست را جلا می بخشد.

 

ماسک گوجه

صورت خود را با ورقه‌های نازک پوست گوجه‌فرنگی کاملا بپوشانید و بگذارید یک ساعت روی صورتتان بماند و بعد صورت را با آب گرم بشویید. این عمل را روزی دو بار تکرار کنید.

 

ماسك جوانه گندم

جوانه گندم را آسیاب كنید و با شیر یا ماست آرام‌آرام مخلوط كنید. پس از بُخور دادن، این ماسك را با حركات دورانی از پایین به بالا روی پوستتان بمالید. پس از 10 دقیقه، قطعات خشك آن را از روی پوست بردارید و پوستتان را بشویید. این ماسك باعث لایه‌برداری از سطح پوست و شادابی پوست می ‌شود.

 

ماسک روغن بادام و پرتقال

یک زرده تخم مرغ، یک قاشق مربا خوری آب پرتقال و یک قاشق مربا خوری روغن بادام با شیره نارگیل اضافه کرده و به صورت بمالید و پس از بیست دقیقه بشویید. این ماسک برای زیبایی صورت مفید است.

 

ماسک آویشن و تخم رازیانه

آویشن و تخم رازیانه را درون ظرفی ریخته و آب جوش را روی آن بریزید. آب لیموترش را اضافه کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. ماده به دست آمده را از صافی بگذرانید. مایع حاصله را در شیشه در دار مناسبی بریزید و آن را در یخچال بگذارید. هر روز صبح مقداری از آن را با پنبه به صورت بمالید و پوست را تمیز کنید. این ماست جهت رفع پف آلودگی پوست صورت موثر است.