محققان معتقدند که با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی مانند 10دقیقه ورزش در روز، تغذیه کودک با شیر مادر، پرهیز از مصرف گوشت های فراوری شده، جلوگیری از اضافه وزن و مصرف میوه و سبزی، می توان از بروز یک سوم از سرطان های شایع پیشگیری کرد.

 پایگاه اینترنتی دیلی میل با اعلام این خبر افزود: کارشناسان صندوق جهانی تحقیقات سرطان با تجزیه و تحلیل داده های موجود، به این باور رسیده اند که با رعایت یک شیوه زندگی سالم و برخی تغییرات ساده می توان از بروز حدود یک سوم از انواع سرطان های رایج از جمله سرطان سینه، روده، کلیه و لوزالمعده پیشگیری کرد.
براساس این گزارش، با 9 راهکار ساده خطر ابتلا به 13 نوع سرطان به شدت کاهش می یابد.

***حفظ 'وزن سالم'
اضافه وزن داشتن خطر ابتلا به 10 سرطان از جمله سرطان روده، سینه، کبد و تومورهای پیشرفته پروستات را افزایش می دهد.
در حقیقت بعد از ترک سیگار، مهمترین کاری که فرد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می تواند انجام دهد، حفظ وزن سالم است. حفظ وزن سالم همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دو کمک می کند.
اعتقاد بر این است که وزن پایین از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند زیرا سلول های چربی هورمون هایی مانند استروژن آزاد می کنند که خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه را افزایش می دهد.
مطالعات نیز نشان داده اند که ذخیره چربی بسیار زیاد، بدن را به تولید هورمون های مرتبط با ابتلا به سرطان تحریک می کند.
همچنین چربی بدن موجب تحریک یک واکنش التهابی مشابه زمانی می شود که بدن در حال مبارزه با عفونت است؛ این واکنش نیز با ابتلا به چند سرطان ارتباط دارد.
زنان و مردانی که شاخص جرم بدنی آنها میان 18.5 و 24.9 است، دارای وزن سالم هستند.
صندوق جهانی تحقیقات سرطان برای برخورداری از یک وزن سالم توصیه می کند که افراد مصرف خوراکی های شیرین و چرب را کاهش دهند، مراقب مقدار وعده غذایی خود باشند و تمرینات ورزشی بیشتری انجام دهند.

***فعال بودن
فعال بودن برای سلامت قلب و ریه ها مفید است و در عین حال خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد. تحقیق های انجام شده نشان می دهند که فعال بودن نقش مستقیمی در پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان روده، سینه و رحم دارد.
با افزایش فعالیت بدنی می توان از یک مورد از 9 مورد سرطان روده و سرطان سینه پیشگیری کرد.
هنوز کاملا مشخص نیست که ورزش چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد اما مطالعات نشان می دهند که فعالیت منظم می تواند هورمون ها را در وضعیت عادی نگاه دارد زیرا سطوح بسیار بالای هورمون ها با ابتلا به سرطان ارتباط دارد.
ورزش نه تنها به تناسب اندام کمک می کند، بلکه از چاقی نیز جلوگیری می کند و این امر خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. افزون بر این، فعالیت بدنی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

***استفاده از میوه ها و سبزی ها
مصرف یک رژیم غذایی پایه گیاهی که مملو از میوه، سبزی ها ، غلات و حبوبات باشد، می تواند خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های دهان و گلو، مری، معده و ریه را کاهش دهد.
سبزی ها و میوه حاوی موادی به نام فیتوکمیکال هستند که از سلول های بدن در برابر آسیبی که منجر به ابتلا به سرطان می شود، محافظت می کند. این اقلام غذایی همچنین کالری کمی دارند و در نتیجه به حفظ وزن سالم نیز کمک می کنند.
براساس تحقیقات، فیبر موجود در غلات، نان و پاستا نیز خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.

**** پرهیز از مصرف نوشابه های گازدار و کاهش مصرف تنقلات
پرخوراکی و مصرف خوراکی های پر کالری شامل شکلات، چیپس، بیسکویت، فست فودها مانند مرغ سوخاری و همبرگرها به واسطه افزایش احتمال چاقی و ایجاد اضافه وزن خطر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
نوشابه های گازدار مانند نوشابه های انرژی زا واقلامی مچون میلک شیک نیز پر کالری هستند.
آب میوه های طبیعی نیز حاوی مقدار زیادی قند هستند بنابراین بهتر است که از پرمصرفی آب میو های طبیعی نیز خودداری شود.
کارشناسان توصیه می کنند که هر زمان که لازم است آب یا چای یا قهوه شیرین نشده بنوشید.

***کاهش مصرف نمک
نمک مزه غذا را تقویت می کند اما خطر ابتلا به فشار خون بالا و سرطان معده را نیز افزایش می دهد.
محققان معتقدند که مصرف نمک به خاطر آسیب رسانی به لایه معده ، با سرطان ارتباط دارد.
بدن صرفا به مقدار کمی نمک که از سدیم و کلر ساخته شده است، نیاز دارد.
مصرف روزانه نمک باید کمتر از شش گرم باشد اما در واقع بدن ما به مقدار حتی بسیار کمتر از این میزان نیاز دارد.
همچنین به جای مصرف گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس باید گوشت تازه مصرف کرد.

*** تکیه نکردن به مصرف ویتامین ها
بیشتر مردم قرص های ویتامین و مواد معدنی مصرف می کنند اما استفاده از برخی از مکمل ها با دوز بالا می تواند واقعا به سلامت انسان صدمه بزنند.
بیشتر تحقیقات در زمینه مکمل ها روی گروه های خاصی از مردم انجام شده و عموم مردم را در نظر گرفته نشده اند بنابراین پیش گویی دقیق فواید و خطرات مصرف مکمل ها برای هر کسی غیر ممکن است.
گرچه برخی مکمل ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند، اما برخی از انها این خطر را افزایش می دهند.
صندوق جهانی تحقیقات سرطان با در نظر گرفتن این موضوع به بیشتر مردم توصیه می کند که برای پیشگیری از سرطان، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، روش بهتری نسبت به مصرف مکمل ها است.
با این حال در مواردی همچون دوران پیش از بارداری، بارداری، شیردهی، کودکی و سالمندی، لازم است مکمل مصرف شود. هر چند در این موارد هم بهتر است توصیه پزشک مد نظر قرار گیرد.

***تغذیه کودک با شیر مادر
تغذیه کودک با شیر مادر به مادر کمک می کند تا وزن اضافی ناشی از بارداری را بسیار سریعتر کم کند و خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش می دهد.
تغذیه کودک با شیر مادر سطح برخی هورمون های مرتبط با سرطان را در بدن مادر کاهش می دهد و در پایان دوران تغذیه کودک با شیر مادر، سینه های مادر از هر سلولی که دی.ان.ای آسیب دیده داشته باشد، رها می شود.
این فرصت ها خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده را کاهش می دهد.
بنا به این دلایل به مادران توصیه می شود که کودکان خود را تا شش ماه فقط از شیر خود تغذیه کنند و پس از شش ماه، تداوم شیردهی در کنار تغذیه با غذاهای کمکی، برای کودک همچنان مفید خواهد بود.
کودکان به واسطه تغذیه با شیر مادر سیستم ایمنی قویتری خواهند داشت، سوخت و ساز بهتری در بدن آنها صورت می گیرد و در بزرگسالی نیز وزن سالم خواهند داشت.

***ترک سیگار
طبق اعلام صندوق جهانی تحقیقات سرطان، ترک سیگار مهمترین کاری است که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهد.
سیگار کشیدن بزرگترین عامل مرگ های قابل پیشگیری است. از هر دو سیگاری یک نفر بر اثر ابتلا به یک بیماری مرتبط با سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهد.
همچنین سیگار کشیدن عامل حدود 90 درصد ابتلا به سرطان های ریه است.
پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن به خاطر آسیبی که به سلول های جدار ریه می زند، موجب ابتلا به سرطان ریه می شود.
از طرف دیگر دود سیگار نیز مملو از مواد شیمیایی سرطانزا است که تقریبا بی درنگ موجب تغییر بافت ریه می شود.
بدن ابتدا قادر به جبران صدمات ناشی از سیگار کشیدن هست اما در صورت تداوم مصرف سیگار، سلول های ریه به اندازه زیادی آسیب می بینند و دیگر قابل ترمیم نیستند.
با گذشت زمان، این آسیب به فعالیت غیرعادی سلول ها و متعاقبا به بروز تومورهای سرطانی منجر می شود.
سیگار کشیدن همچنین می تواند موجب بروز سرطان در بخش های دیگری از بدن از جمله دهان، لب ها، گلو ، حنجره ، مری، مثانه، کلیه، کبد، معده و لوزالمعده شود.