مکمل های غذایی عبارتند از ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، آمینو اسیدها (اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها) و نیز مجموعه ای از این مواد. این مکمل ها ممکن است به شکل قرص، کپسول یا مایع مصرف شود. مکمل های غذایی موجب تکمیل رژیم غذایی می شوند و لذا نباید آنها را به عنوان رژیم غذایی اصلی در نظر گرفت.

مکمل های غذایی

مکمل های غذایی را می توان از داروخانه ها، سوپرمارکت ها و نیز از طریق اینترنت تهیه نمود. مردم معمولاً از این مکمل ها برای سلامتی خود استفاده می کنند. مکمل های رایج شامل ویتامین ها و مواد معدنی (نظیر ویتامین سی یا مولتی ویتامین)،  انواع گیاهان دارویی و نیز موادی که از منبعی طبیعی گرفته می شود (مثل اسیدهای چرب امگا سه که از ماهی گرفته می شود) است.

سازندگان مکمل های غذایی نمی توانند به طور رسمی اعلام کنند که این مواد می توان موجب درمان یا جلوگیری از بیماری های مختلف می شود، اما می توانند بر کمک این مواد به حفظ سلامت تاکید نمایند.

هزاران سال است که انسان از مواد مختلفی برای حفظ سلامتی و درمان بیماری ها استفاده کرده است. گاهی اوقات این مکمل ها، اساس ساخت برخی داروهای جدید می شوند. به عنوان مثال قرنها از جوشانده پوست درخت بید برای کنترل تب استفاده می شد. سرانجام شرکت های داروسازی توانستند ماده شیمایی خاصی را در پوست درخت بید شناسایی کنند و از آن برای ساخت آسپرین استفاده نمایند.

نحوه تایید سلامت مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) با سازوکار تایید سلامت داروها متفاوت است. لذا ممکن است مکمل های غذایی بدون داشتن پشتوانه پژوهشی قوی به بازار عرضه گردد.

از مکمل های دارویی به چه منظور استفاده می شود؟

از مکمل های دارویی برای مقاصد گوناگون استفاده می شود.
•    مردم معمولاً از ویتامین ها و مواد معدنی برای تکمیل رژیم غذایی خود و درمان بیماری ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، مکمل غذایی تهیه شده از گیاه سرخارگل (اکیناسه) می تواند سبب حفظ ما در برابر سرماخوردگی شده و نیز در تسریع روند بهبودی در سرماخوردگی موثر باشد. همچنین میزان بالای ویتامین سی هم می تواند به بهبود زودتر شما کمک کند.
•    بشر همواره از داروهای گیاهی برای جلوگیری از بیماری ها، درمان عفونت ها، کاهش تب، و ترمیم زخمها استفاده می کند. همچنین داروهای گیاهی می تواند موجب درمان یبوست شده و یا به عنوان عاملی آرامش بخش یا محرک عمل کند. پژوهش های انجام شده روی برخی از گیاهان نشان می دهد که برخی از این گیاهان اثری مشابه داروهای معمولی دارند و برخی دیگر بی اثر یا دارای اثرات منفی هستند.
•    پژوهشگران برخی محصولات طبیعی را مورد بررسی قرار داده و به فواید آنها پی بردند. به عنوان مثال اسیدهای چرب امگا سه می تواند به کاهش سطح تریگلیسرید کمک کند.