آنفلوآنزا و سرماخوردگی


تضعیف سیستم ایمنی بدن دلیل اصلی ابتلا به این بیماری هاست که بارش باران، وزش بادهای تند و کاهش رطوبت هوا در آن دخیلند. سرماخوردگی پاییزه به شدت سرماخوردگی زمستانه نیست اما عفونت های ویروسی و خطرات ناشی از آنها مراجعه به پزشک را واجب می کند.
پزشکان برای جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی شستن صورت و بینی با آب خنک را توصیه می کنند. افزایش مصرف آب و میوه ها، پوشیدن لباس گرم و صرف زمان بیشتر برای ورزش در هوای آزاد هم به شما کمک می کند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرد جلوگیری کنید.

بیماری های آلرژیک و آسم
بیماری های تنفسی مزمن در اواخر فصل پاییز شیوع بیشتری می یابند. در این میان آسم آلرژیک و آسم خشک، افراد بیشتری را درگیر می کنند. به سختی نفس کشیدن، مشهودترین علامت آسم آلرژیک است که احتمال ابتلا به آن با تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن کاهش می یابد.


 زخم‌های معدی و روده ای
یکی دیگر از بیماری‌های شایع این فصل از سال، زخم‌های گوارشی است که می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد، از جمله سیگار کشیدن، الکل، استرس، عادات غذایی غلط، بیماری‌های مزمن، عوامل ژنتیکی یا عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری. شایع ترین علامت تغییر اشتها، درد و استفراغ است. دردهای گوارشی معمولا بعد از مصرف وعده‌های غذایی بیشتر می‌شود و جز مراجعه به پزشک ور پیگیری جدی درمان، چاره ای نخواهند داشت.
در صورت ابتلا به چنین زخم هایی باید بدانیدکه بلافاصله بعد از خوردن غذا با درد ناشی از زخم معده مواجه می شوید و چند ساعت بعد از خوردن غذا یعنی وقتی گرسنه شده اید هم درد ناشی از زخم اثنی عشر بروز می کند. به همین دلیل اگر بعد از خوردن غذا به دل درد و حالت تهوع دچار شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نارسایی قلبی
نارسایی قلبی، یکی از حالت های خطرناکی است که احتمال بروز آن در این فصل برای بیماران قلبی وجود دارد. به این دلیل که بدن تلاش می کند با تغییرات فصلی همگام شود که نتیجه این تلاش افزایش عملکرد سیستم تنفسی و قلبی است. شدت یافتن این عملکرد، مشکلاتی جدی برای بیمار ایجاد می کند که برای پیشگیری از آن، بیمار باید با پزشک خویش مشورت کند وداروهای تجویزی را به طور کامل و به موقع مصرف کند.

  بیماری‌های روماتوئیدی
بیماری‌های روماتوئیدی مانند آرتریت در طی پاییز جدا شایع می‌شوند. به دلیل کاهش دمای هوا در پاییز، درد و حساسیت مفاصل در این فصل بیشتر می‌شود. حمام آب گرم، طب سوزنی، داروهای ضدالتهابی و پماد‌های ضد درد و همچنین اجتناب از پیاده روی بیش از حد در هوای سرد و بارانی مهمترین اقدامات موثر در کاهش ناراحتی‌ها برای افراد مبتلا به آرتریت است.در صورت وجود دردهای شدید مفصلی در این فصل، مصرف ویتامین‌های گروه ب و کلسیم و همچنین توجه به برنامه غذایی از جهت این مواد مغذی با تقویت رگ‌های عصبی و نیز استخوان‌ها در کاهش علائم نقش موثری را بر عهده دارند. پوشیدن لباس‌های گرم و انجام نرمش‌های درمانی از دیگر توصیه‌ها برای این بیماران است. فراموش نکنید که ورزش‌ها باید حتما در فضای خانه و در شدتی انجام شود که باعث ایجاد درد نشود.
استفاده از پمادهای ضد التهاب و درد، انجام طب سوزنی، حمام کردن با آب گرم و پرهیز از پیاده روی در هوای بارانی و سرد از بروز یا شدت پیدا کردن این بیماری پیشگیری می کند.
ورزش کردن در شرایط ایده آل نیز به پیشگیری از شدت یافتن بیماری کمک می کند.برای ورزش کردن بهتر است یک اتاق گرم را انتخاب کنید، لباس گرم بپوشید و ورزش های ساده ای را که به حفظ حرکت مفصل ها و کارآیی عضلات کمک می کند، انتخاب کنید.




چاقی
بدن افراد با سرد شدن هوا کم کم شروع به ذخیره کردن چربی می کند. بنابراین فصل پاییز می تواند آغازگر دوره چاقی شما باشد. البته انباشته شدن چربی در بدنتنها موجب تغییر شکل در اندام ظاهری نمی شود و ممکن است به بیماری های مختلفی مانند تصلب شرائین و فشار خون بالا نیز منجر شود.
بنابراین باید در فصل پاییز، مراقب اضافه وزن خود باشید. استراحت کافی داشته باشید و بیشتر از ماه های قبل سبزی و میوه های تازه را مصرف کنید. علاوه بر آن به فکر تقویت سیستم ایمنیبدنتان نیز باشید. استفاده از مکمل های ویتامینی مانند قرص ویتامین C و انجام منظم ورزش و پیاده روی روزانه هم سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند و هم از چاق شدن شما جلوگیری می کند.

بیماری های مردانه
علاوه بر همه این موارد که هم در مردان و هم در زنان مشترک است برخی بیماری های خاص آقایان مانند پروستات نیز در این فصل شیوع بیشتری پیدا می کند. پیشگیری از این بیماری ها تنها با مراقبت های بیشتر و انجام چکاپ های روتین میسر می شود.

بیماری پوستی فصل سرما
اگزما نوعی التهاب پوستی است که علائم آن شامل قرمزی، خشکی، پوسته‌ریزی و تاول‌های ریز می‌شود. همچنین با خارش و سوزش همراه است و می‌تواند باعث عفونت باکتریال ثانویه شود. پوست افراد مستعد به اگزما خشک و تحریک پذیر است؛ درواقع وقتی روی پوست آنها خراشی سطحی ایجاد کنیم ابتدا آن محل سفید شده و سپس یک خط قرمز به جای می‌ماند. وضعیت آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است، به‌طوری که در فصل بهار و پاییز اگزما بیشتر دیده می‌شود.