گیاه خارمریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای معالجه و جلوگیری از امراض کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که مخلوطی به اسم سیلی‌مارین دارد، می‌تواند در از بین بردن اندازه جذب چربی مخصوصا چربی بد (LDL)، تری‌گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول‌موثر باشد.
به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین‌ گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دم نوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می‌دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌های کبدی را افزایش دهد.
گیاه خار مریم بومی مناطق مدیترانه بوده، و عصاره آن قرن‌هاست که به عنوان تقویت کننده کبد شناخته شده است و گیاه ‌شناسان حدود 2000 ویا ۴۰۰۰ سال است که از دانه‌های آن برای درمان بیماری‌های مزمن کبدی و محافظت از کبد در مقابل سموم استفاده می‌کنند.
عصاره گیاه میلک‌تیستل دارای ماده موثره سیلی مارین می‌باشد که امروزه در ایالات متحده آمریکا در طب جانشین و مکمل متداول‌ترین فرآورده مصرفی برای بیماران کبدی می‌باشد.
خار مریم به رفع علایم هپاتیت، سیروز و حالات التهابی کبد کمک می کند. خار مریم یکی از مهمترین گیاهان دارویی معروف به درمان اختلالات کبدی محسوب می شود. حتی یونانیان باستان نیز می دانستند که خار مریم در درمان یرقان مفید است. پزشکان قرون وسطی از این گیاه در درمان ناراحتیهای کبد و سایر ناراحتیها استفاده می کردند و مادران شیرده نیز از برگ خار مریم برای افزایش شیر خود برای تغذیه کودکشان استفاده می کردند.
در بیماری کبد چرب، کبد معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایشات دوره‌ای، اختلال در آنزیم‌های آن مشخص می‌شود و یا این‌ که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، ابتلا به کبد چرب نیز تشخیص داده می‌شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. در برخی موارد این بیماری با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.
گیاه خار مریم حاوی فلاونوئید است که یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای سم زدایی از کبد است. همچنین به استحکام دیواره سلول‌های کبد، تحریک سنتز پروتئین کمک می‌کند و سبب ترمیم سریعتر بافت آسیب دیده کبدی می‌شود.
گیاه خارمریم برای درمان سیروز کبدی، هپاتیت حاد، سیروز الکلی و کبد چرب الکلی و غیر الکلی، حساسیت کبدی به سموم محیطی و ناراحتی‌های دیگر کبدی بکار می‌رود.
فواید دیگر گیاه خار مریم عبارتند از:
    پایین آوردن کلسترول و در نتیجه مفید بودن برای قلب : با کاهش LDL (کلسترول بد) خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. البته مطالعات فقط درمورد بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت انجام شده است. زیرا افراد مبتلا به دیابت معمولاً کلسترول بالایی دارند.
    کاهش رشد سلول‌های سرطانی در بیشتر نقاط بدن
    کمک به درمان آلزایمر
    کند کردن روند پیری به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان فراوان در این گیاه
موازنه سطح قند خون: تحقیقات پزشکی نشان داده است که این گیاه در بهبود دیابت مؤثر است. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از این گیاه سطح قند خون و کلسترول را در بیماران دیابت نوع 2 کاهش داده است. علاوه بر این مقاومت به انسولین که ویژگی کلیدی دیابت نوع 2 است با استفاده از این گیاه کاهش می‌یابد.
    کاهش حملات گُرگرفتگی و نشانه‌های دیگر مربوط به یائسگی
    بهبود گوارش و سلامتی روده‌ها
    کاهش آسیب سلولی در اثر سرطان یا شیمی درمانی