یک کارشناس تغذیه گفت: تحقیقات نشان می دهد که مصرف هندوانه در کاهش علائم آرتروز زانو (استئوآرتریت) و رماتیسم و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن علیه عفونت ها نقش موثری دارد.


 سارا فهیمی افزود: هندوانه که به عنوان یکی از میوه های شب یلدا، طولانی ترین شب سال در خانواده های ایرانی مصرف می شود، منبع قابل توجه ویتامین C و بتاکاروتن است که جزو آنتی اکسیدان های قوی به شمار می روند.
وی ادامه داد: در هندوانه میزان کاروتنوئید لیکوپن نیز بالا است؛ لیکوپن توانایی زیادی در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان های پروستات، ریه و معده دارد.
فهیمی با بیان اینکه هندوانه فاقد کلسترول و سایر چربی ها است، افزود: ویتامین های B1 و B6 نیز از اجزای تشکیل دهنده هندوانه هستند و پتاسیم موجود در هندوانه به کاهش فشارخون و خطر تشکیل سنگ کلیه کمک قابل توجهی می کند.

** خواص سایر میوه ها و خوراکی های یلدایی
این کارشناس تغذیه در مورد خواص سایر خوراکی های شب یلدا گفت: انار از جمله میوه هایی است که از ویتامین و مواد معدنی سرشاری برخوردار و برای سلامت انسان بسیار مفید است و می تواند در پیشگیری از یبوست بسیار موثر باشد.
فهیمی همچنین اظهار کرد: انار ارزش سیرکنندگی بالایی دارد و می تواند از پرخوری در افراد جلوگیری کند. این میوه غنی از ویتامین های C، B1 و B2 و مواد معدنی مانند سدیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات قندی ساکارز، فروکتوز، گلوکز و همچنین اسیدهای مالیک و سیتریک است.
وی گفت: انار سرشار از آنتی اکسیدان ها است و بدن را در مقابل ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی مراقبت می کند.
فهیمی همچنین یادآور شد: خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب انار است. رب انار و برگ انار در ضعف معده، کمی اشتها، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون و از بین بردن میگرن بسیار موثر است.
وی مصرف انواع مغزها (پسته، تخمه، گردو و بادام) را نیز بسیار مفید دانست و افزود: مغزها در گروه گوشت و حبوبات قرار دارند و سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند.
کارشناس تغذیه گفت: ویتامین E و اسید آمینه آرژنین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ های خونی، کاهش فشارخون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند.
فهیمی اضافه کرد: آنتی اکسیدان های موجود در آجیل ها از اکسیده شدن و تخریب سلول ها و بروز بیماری هایی مانند دیابت جلوگیری می کند.
به گفته وی، آجیل ها سرشار از فیبر هستند که این فیبرهای غذایی، به رفع یبوست کمک می کند و با ایجاد احساس سیری، مانع از پرخوری می شود.
فهیمی با بیان اینکه انواع مغزها نمی توانند جایگزین غذای اصلی شوند، افزود: مصرف مغزها قبل از وعده های اصلی غذایی اشتهای فرد را کاهش می دهد.
وی با اشاره به تولید ترکیبات سرطان زا در اثر بودادن انواع مغزها گفت: به طور کلی بودادن بر همه مواد مغذی مغزها مانند چربی، قند، پروتئین و ویتامین ها تاثیر منفی می گذارد و می تواند سبب تولید ترکیبات سرطان زا در آنها شود.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر اظهار کرد: در اثر بودادن، بسیاری از ویتامین های حساس به حرارت مانند ویتامین B2، ویتامین C و ویتامین E موجود در مغزها تا حد بسیار زیادی از بین می روند.
فهیمی افزود: همچنین حرارتی که ضمن بودادن مغزها به این موادغذایی می رسد، سبب از دست رفتن تعدادی از اسیدهای آمینه مفید یا سبب ترکیب این اسید آمینه ها با یکدیگر و در نتیجه کاهش قابلیت جذب آنها در بدن می شود.
وی یادآور شد: نمکی که ضمن بودادن برای طعم دار کردن مغزها به کار می رود، اثر مخربی بر بسیاری از اسیدهای آمینه دارد به طوری که سیستئین، هیستیدین، آرژنین، متیونین و تیروزین موجود در مغزها پس از برشته شدن و نمک زدن تقریبا به طور کامل از بین می روند.
فهیمی به بروز چاقی به دنبال افراط در مصرف شیرینی به علت استفاده از مقادیر زیادی شکر و روغن در پخت انواع شیرینی اشاره کرد و افزود: طبق توصیه متخصصان تغذیه در زمینه بهره مندی از رژیم های غذایی متنوع و متعادل، لازم است افراد در ایام خاص مانند اعیاد و شب یلدا به مصرف متعادل موادغذایی سالم توجه داشته باشند.