مطالعات اخیر نشان می دهد، مصرف سبزیجاتی که برگ پهن سبز رنگ دارند، احتمال ابتلا به آب سیاه (گلوکوم) را 30 درصد کاهش می دهد.

مطالعه بیش از 105 هزار داوطلب بین سال های 1984 تا 2012 توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد، نشان می دهد، رژیم غذایی حاوی سبزیجات برگ پهن مانند کاهو و اسفناج، احتمال ابتلا به آب سیاه را 30 درصد کاهش می دهد. اختلال آب سیاه به دلیل اختلال در جریان خون عصب بینایی بوجود می آید.
سبزیجات برگ پهن حاوی مقادیر بالای اکسید نیتریک هستند. اکسید نیتریک یک عامل مهم در تنظیم جریان خون چشم است. از طرفی، این سبزیجات حاوی دو آنتی اکسیدان قوی به نام های لوتئین و زیگزانتین هستند که احتمال ابتلا به بیماری های مزمن چشم از قبیل گلوکوم، آب مروارید و انحطاط ماکولا را کاهش می دهند.
محققان توصیه می کنند که در صورتی که در خانواده سابقه بیماری آب سیاه وجود دارد، سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، کرفس، کلم پیچ، کلم بروکلی، نخود فرنگی و جوانه کلم بروکسل، بیشتر مصرف شود.این مطالعه نشان می دهد نقش سبزیجات در بهبود بینایی، موثر تر از هویج است.
به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در آمریکا بیش از سه میلیون نفری که به آب سیاه مبتلا هستند، می توانستند با رژیم غذایی سالم مملو از سبزیجات برگ پهن، از بیماری خود اجتناب کنند. نتایج این تحقیقات در نشریه JAMA منتشر شده است.