حاصل جدیدترین پژوهش‌ انجام‌شده روی محصولات تراریخته در کشور آلمان نشان داد که گیاهان تراریخته برای رفع مسمومیت‌های غذایی مفید و موثر هستند.

این پژوهش توسط یک گروه از پژوهشگران شرکت‌های علوم زیستی و مهندسی ژنتیک در آلمان انجام شده است.

دستاورد این پژوهش، کشف راهبردی جدید برای مبارزه با مسمومیت غذایی است. در این راهبرد جدید، پروتئین‌های ضد میکروبی با استفاده از مهندسی ژنتیک تولید می‌شود که قابل استخراج است و می‌تواند در گوشت و سایر محصولات غذایی قرار بگیرد و از مسمومیت مواد غذایی جلوگیری کند.

این گروه پژوهشی با استفاده از مهندسی ژنتیک در گیاهان توتون، چغندر قند، اسفناج، کاسنی و کاهو توانستند که پروتئین‌های ضد میکروبی به نام colicins تولید کنند.

پروتئین‌های کلی‌سین قادر به از بین بردن گونه‌های مرگبار در E.coli هستند. پژوهشگران دریافتند که گیاهانی مانند توتون می‌تواند باعث فعالیت سطح بالای کلی‌سین شده به طوری که در اثر ترکیب دو نمونه کلی‌سین تمام سویه‌های عمده بیماری‌زا در E. coli از بین می‌روند.

حاصل پژوهش‌ها نشان داد که کلی‌سین‌ها بسیار قوی هستند. دانشمندان بر این باورند که پروتئین‌ها می‌توانند به عنوان یک راهبرد اقتصادی برای درمان بیماری‌های حاصل مسمومیت مواد غذایی موثر باشند.

یوری گلبا، مدیر عامل یکی از این شرکت‌های علوم زیستی در این زمینه می‌گوید که کلی‌سین‌ها پنجاه برابر بیشتر از آنتی‌باکتری‌های طبیعی در برابر باکتری‌ها فعال هستند.

در این مطالعه طی یک آزمایش موردی، گلبا و همکارانش برای نمونه دو کلی‌سین را به میزان چهار میلی‌گرم در ازای هر یک کیلوگرم گوشت به یک تکه استیک گوشت خوک آمیخته به E. coli تزریق کرده و بعد از یک ساعت کاهش معنی‌داری در آن مشاهده کردند. حاصل این پژوهش در سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی در 16 سپتامبر 2015 منتشر شده است.

علاقمندان برای کسب جزییات بیشتر می‌توانند به پایگاه Proceedings of the National Academy of Sciences مراجعه کنند.