راهنمائی هائی که میتواند رژیم غذائی شما را قابل تحمل کند

1- برنامه ریزی از قبل:
وعده های غذائی خود را از پیش برنامه ریزی کنید و قبل از رفتن به خرید، لیست های خود را تهیه کنید. این روش هم صورتحساب خرید غذائی شما را کم میکند و هم مانع پیروی از وسوسه در خرید میشود.

2- از خوردن وعده غذائی محاسبه شده لذت ببرید:
خوردن وعده غذائی از پیش محاسبه شده میتواند این اطمینان را بدهد که شما در دام خوردن بیش از نیاز گرفتار نشوید. تعداد زیادی از سایت های خوب وجود دارند که میتوانند به شما در محاسبه مقدار و محتوای وعده غذائی مورد نیاز بدنتان کمک کند.

3- استراحت کوتاه بگیرید:
رعایت یک فاصله 3-5 ساعته بین وعده های غذائی میتواند به شما در کنترل اشتها و نیز حفظ سطوح انرژی حیاتی کمک کند. تصور نکنید که تحمل گرسنگی در طول روز به کاهش وزن شما کمک میکند، بلکه احتمالا موجب پرخوری شما در شب خواهد شد.

4- مزه هر لقمه را حس کنید:
جویدن کامل هر لقمه غذائی میتواند تاثیر بزرگی در اشتها و نیز هضم غذا داشته باشد. اگر شما غذای خود را سریع بخورید یا آن را درست نجوید، بیشتر در معرض ابتلا به ناراحتی گوارشی یا افراط در خوردن هستید.

5- آب را فراموش نکنید:
با نوشیدن مقادیر کافی آب میتوانید پر انرژی باشید، واضح فکر کنید ودفع بهتر داشته باشید. هنگامی که دچار کم آبی باشید، سریعتر خسته شده و تحریک پذیرتر میشوید. این حالت باعث میشود که کمتر توان تحمل رژیم غذائی را داشته باشید. یک لیوان آب را کنار تختخواب خود بذارید و قبل از خواب چند جرعه از آن بنوشید. بیاد داشته باشید که احساس تشنی میتواند جزو آخرین علائم کم آبی بدن باشد.

6- بهتره که نه بگوئید:
سعی کنید اجازه ندهید که چشم شما از شکمتان بزرگتر باشد، خود را کنترل کنید و یاد بگیرید که به بعضی چیزها (نه) بگوئید. اندازه ظرف غذای خود را مناسب انتخاب کنید و هیچوقت آن را لبالب پر نکنید. گفتن (نه) به معنای محروم شدن شما از هر چیز لذت بخش نیست، (نه) یعنی لذت بردن از رفتار معقول و حساب شده است.

7- ا خواب آرامش بیابید:
اطمینان حاصل کنید که در برنامه پر مشغله خود زمان کافی برای خواب در نظر گرفته اید. اگر شما صبح خسته باشید، برای دستیابی سریع به انرژی، به احتمال زیاد، به خوردن غذای آماده ونوشیدنی نشاط آور (چای یا قهوه) پناه خواهید برد. تعدادی از مواد غذائی هستند که به شما در بهتر خوابیدن کمک میکنند: غذاهای کلسیم دار بخورید، این عنصر نقش مهمی درتولید ملاتونین (هورمون مسئول تنظیم سیکل خواب/بیداری بدن) دارد. کلسیم همچنین با همکاری منیزیوم میتواند بدن را آرام و به شل شدن عضلات و اعصاب کمک کند، بنابرین ماست با آجیل یا موز با کیک جودوسر یک وعده غذائی مناسب خواهد بود.

8- استرس خود را مدیریت کنید:
کنترل استرس نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. استرس تاثیر زیادی در انتخاب غذا دارد بنابراین مطمئن باشید که در زندگی خود خواب کافی و تمدد اعصاب داشته باشید. رژیم غذائی کم کالری نداشته باشید که این موجب افزایش استرس خواهد شد.

9- مغز خود را تغذیه کنید:
در رژیم غذائی خود حتما ماهی، آجیل و سبزیجات سبز برگ بگنجانید. این غذاها میتوانند آهن، پروتئین و اومگا 3 مورد نیاز بدن شما را تامین کنند و بدین ترتیب شما آرام و پر انرژی یک روز کاری دیگر را شروع خواهید کرد.

 

پنج چیز تکان دهنده که ما روزانه میخوریم

1- آرسنیک: خیلی از ما فکر میکنیم که برنج یک غذای سالم و ایمنی است در حالیکه مطالعات نشان داده که برنج احتمالا میتواند دارای مقادیری از ماده سمی آرسنیک باشد. یکی از مطالعات ثابت کرده که یک پنجم برنج های دانه بلند آمریکائی دارای مقادیر زیان آوری از این ماده سمی هستند در حالیکه دیگر مطالعات این مقادیر زیان آور را در شیر برنج و برنج مخصوص اطفال گزارش کردند. آزمایشات انجام شده نشان داده که میزان آرسنیک در بدن افرادی که از برنج تغذیه میکنند 44 درصد بیشتر از افرادی است که آن را مصرف نمیکنند. اگر این گزارش ها را باور داشته باشیم، بهتر است در خوردن برنج زیاده روی نکنیم.

2- حشرات:
اغلب ما براین باوریم که حشرات نمیتوانند جزئی از وعده غذائی ما باشند، در حالیکه ما بیشتز از آنچه تصور میکنیم این موجودات را میخوریم. اداره غذا و داروی آمریکا اجازه حضور مقادیر معینی از موی جوندگان و مانده حشرات را در اغذیه میدهد. برای مثال، شکلات ها میتوانند دارای حدودا 60 جزء از مانده حشرات و یک موی جوندگان در هر 100 گرم داشته باشند و درهر 250 میلی لیتر آب میوه مرکبات یک لارو حشرات میتواند حضور داشته باشد.

3- سرب:
بسیاری از روژلب ها دارای مقادیری سرب هستند و برخی خانم ها در طول زندگی خود 4-9 پوند (1800- 4000 گرم) از روژلب خود را میخورند. مطالعه انجام شده در سال 2004 نشان داد که 28 درصد روژلب ها دارای مواد شیمیائی سرطان زا هستند و مطالعه سال 2007 نشان داد که بیش از 50 درصد برندهای روژلب ها دارای سرب هستند. این ها خبرهای بدی برای سلامتی خانم ها است.

4- چوب:
چوب از ساخت ظروف پخت و پز تا میز و صندلی، یک عنصر اساسی در زندگی انسان ها است. آیا میدانید که چوب جزئی از بسیاری از غذاهائی است که ما میخوریم؟ سلولز (خمیر چوب) امروزه به شکل گسترده ای به غذاهای فرآوری شده به عنوان تغلیظ کننده غذا اضافه میشود، جانشین خیلی از مواد گرانی مانند آرد و روغن در غذا شده است. در حالیکه تابحال مشکلات بهداشتی در رابطه با مصرف سلولز گزارش نشده است ولی جالب است بدانیم که در این رابطه پول های زیادی خرج میشود.

5- 46 قاشق چایخوری شکر:
در حالیکه بسیاری از ما تلاش آگاهانه ای در جهت محدود کردن مقدار شکر در رژیم غذائی خود انجام میدهیم، تحقیقات نشان داده که با وجود این تلاش ها، شما هنوز هم مقادیری بیش از حداکثر قابل قبول شکر در رژیم غذائی دریافت میکنید. مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان داده که شرکت های تولید کننده غذاهای آماده فرآوری شده برای افزایش اشتهاآوری غذاهای خود، به آنها مقادیر زیادی شکر اضافه میکنند. این وطالعه ادعا میکند که بسیاری از ما ناآگاهانه تا 46 قاشق چایخوری در روز شکر میخوریم، و بدین ترتیب ریسک ابتلا به بیماری ها از جمله قلبی عروقی افزایش مییابد.

 

درمان سرفه کودکان

سرفه یک سیستم دفاعی بدن جهت دفع هر عامل محرک موجود در ریه ها و دیگر مجاری تنفسی فوقانی است. اولین قدم هر مادر جهت تسکین سرفه فرزند خود، مراجعه به داروخانه و خرید یکی از داروهای ضدسرفه بدون نسخه است. آکادمی اطفال آمریکا مصرف داروهای ضدسرفه را در اطفال زیر 6 سال را توصیه نمیکند. تحقیقات نشان داده که اینگونه داروها در درمان علائم سرفه و سرماخوردگی بالغین موثر نبوده است پس چگونه انتظار داریم که برای اطفال مفید واقع شوند؟
یکی از بهترین درمان های سرفه خوردن عسل است. اطفال با سن بالای یک سال میتوانند از یک قاشق چایخوری عسل برای تسکین سرفه شبانه استفاده کنند. شما همچنین میتوانید از دستگاه تولید کننده بخار مرطوب خنک در اتاق کودک خود کمک بگیرید زیرا هوای گرم و خشک موجب تحریک مجاری هوایی میشود.
بهترین درمان بیماری های ویروسی شایع فصل زمستان: خوردن مایعات، استراحت، گذشت زمان و صبر و حوصله است.

 


شیر مادران شیرده حاوی صدها نوع میکرب است

اخیرا در مطالعه انجام شده روی شیر مادران شیرده نشان داده شده که شیر آنها حاوی بیش از 700 نوع باکتری است. ترکیب باکتریائی شیر این مادران با بزرگ تر شدن نوزاد آنها تغییر یافته، وزن مادران و روش زایمان آنها روی نوع باکتری های موجود در شیر آنها موثر است.
این مطالعه با تذکر اهمیت شیر مادر در سلامت نوزاد، نکاتی را در جهت بهینه سازی فرمولاسیون ها به شرکت های تولید کننده شیر اطفال توصیه میکند.
این مطالعه چاپ شده در مجله آمریکائی تغذیه بالینی معتقد است که ترکیب باکتریائی شیر مادران شیرده به گونه ای است که حداکثر کفایت متابولیکی بدن نوزاد را تامین و موجب بیشترین تحریک برای سیستم ایمنی او خواهد بود.شیر مادران غنی از مواد مغذی مورد نیازجهت محافظت نوزادان از انواع عفونت هابوده و نیزعامل کمک کننده به دستگاه گوارش جهت تجمع باکتری های مفید در آن.
برای درک بهتر از عوامل میکروبی شیر مادران، تحقیقی روی شیر مادران شیرده در سه مقطع زمانی شیر دهی انجام شد: دو روز پس از زایمان، یک ماه بعد و شش ماه پس از زایمان. با انجام آنالیز DNA بیش از 700 گونه میکروب، بیش از مقدار مورد انتظار، شناسائی شد. آغوز بیشترین تنوع میکروبی را داشت.
دانشمندان با در نظر گرفتن وزن مادران، به این نتیجه رسیدند که مادران دارای اضافه وزن یا آنهائیکه در طول دوره بارداری بیش از مقدار پیش بینی شده اضافه وزن داشتند، در آغوز خود تنوع گونه های میکروبی کمتری داشتند. این احتمال نیز وجود دارد که همزمان با انتقال تجمع میکروبی از مادر به نوزاد، استعداد چاقی نیز منتقل شود.
مادرانی که زایمان طبیعی یا سزارین برنامه ریزی نشده داشتند نسبت به آنهائیکه از قبل برای زایمان سزارینی برنامه ریزی کرده بودند، از تنوع میکروبی بیشتری در شیر خود برخوردار بودند. این بدان معناست که هورمون های زنانه مترشح شده در مرحله زایمان با راه های شناخته نشده روی ترکیب شیرو در کاهش احتمال ابتلای نوزاد به آسم یا دیگر بیماری های وابسته موثر باشند.
محققین براین عقیده هستند که با توجه به تاثیرمثبتی که وجود این گونه های میکروبی در شیر مادران روی تقویت سیستم ایمنی نوزادان دارند، احتمالا اضافه کردن آنها به فرمول های شیرهای مصنوعی جهت کاهش احتمال ابتلای نوزادان به آلرژّی ها، آسم و بیماری های اوتوایمیون نیز پرفایده خواهد بود.

 

روغن نارگیل: شفابخش فراموش شده

روغن نارگیل هنوز هم بطور شایسته ای مورد شناسائی عمومی و تقدیر همگانی قرار نگرفته است. این روغن اشباع شده (خوب) دارای اثرات درمانی استثنائی است:
•چربی سوز: این روغن اشباع شده میتواند سوزاندن چربی های دور شکم را تسهیل کند. مطالعات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) از روغن نارگیل برای حداقل 1-3 ماه میتواند باعث کاهش چربی های دورشکم شود.
•تقویت حافظه: تحقیقات ثابت کرده که تجویز تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط (فراوان در روغن نارگیل)، باعث افزایش معنی دار اجسام کتونی در خون شده (ترکیبات محلول در آب حاصل از شکسته شدن اسیدهای چرب برای تولید انرژی در کبد) که نتیجه آن بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر میگردد.
•پاکسازی شپش سر: اسپری مخلوط روغن نارگیل با اسانس انیسون اثرات قویتر از پرمترین (داروی موثر بر شپش) از خود نشان داده است.
•ترمیم زخم ها: از زمان های دور از روغن نارگیل در ترمیم زخم ها استفاده میشده است. توانائی روغن نارگیل در تسهیل ساخت مجدد لایه اپیتیلیوم پوست، تکمیل فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان و تحریک تولید کلاژن در بافت درحال ترمیم از مکانیسم های شناخته شده برای اثر ترمیم زخم روغن نارگیل هستند. روغن نارگیل موجب تقویت اثر و تسریع عملکرد درمان های رایج در ترمیم زخم های ناشی از سوختگی (مانند سولفادیازین نقره) نیز میگردد.
•جایگزینی برای ضددردهای غیراستروئیدی: روغن نارگیل دارای اثرات ضدالتهابی، ضددردی و کاهش دهندگی تب است.
•ضدزخم معده: شیر نارگیل (دارای تمامی ترکیبات روغن نارگیل) دارای اثرات معادل سوکرالفیت در درمان زخم معده است.
•ضدقارچ: گونه قارچی کاندیدا آلبیکانس، معمولا مقاوم به داروها، به روغن نارگیل حساس بود. محققین معتقدند که روغن نارگیل را میتوان در درمان عفونت های قارچی ناشی از کاندیداها بکار برد.
•تقویت کننده تستسترون: روغن نارگیل موجب کاهش استرس اکسیداتیو در بیضه موش صحرائی و در نتیجه تقویت تولید تستسترون گردیده است.
•کاهش تورم پروستات: روغن نارگیل موجب کاهش رشد پروستات (ناشی از تحریک تستسترون) در موش صحرائی شده است.
•اصلاح چربی های خون: تصحیح نسبت LDL به HDL در خون افراد مصرف کننده مداوم روغن نارگیل دیده شده است.
•تسهیل جذب مواد مغذی: تحقیقات نشان داده که روغن نارگیل در افزایش جذب کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی بر روغن آفتابگردان ارجحیت دارد.
•سلامتی استخوان: روغن نارگیل باعث کاهش استرس اکسیداتیو در استخوان ها و در نتیجه پیشگیری از تخریب ساختاری در استخوان های استئوپروتیک است.
•ضدآفتاب: روغن نارگیل بسیاری از تابش های مضر آفتاب را بلوک میکند.

 

سیاه دانه: معجزه گر مخفی و درمانی بر هر درد

از 50 سال پیش تابحال حدود 458 مقاله تحقیقاتی در رابطه با اثرات درمانی سیاه دانه چاپ ومنتشر شده است. این تحقیقات نشان داده که تمدن های خاورمیانه و شمال آفریقا درطول هزاران سال از معجزه درمانگری سیاه دانه مطلع بودند. براساس این مطالعات معتبر، سیاه دانه دارویی با اثرات متفاوت است:
•ضددرد
•ضدباکتری
•ضدالتهاب
•ضدزخم معده
•آنتی کلی نرژیک
•ضدقارچ
•ضدفشارخون
•آنتی اکسیدانت
•ضداسپاسم
•ضدویروس
•متسع کننده برونش ها
•ضددیابت
•محافظ کبد
•محرک تولید انترفرون
•ضدصرع
•محافظ کلیه ها
تمدن های خاورمیانه برای مدت های طولانی به اثر ضدسرطانی سیاه دانه واقف بودند. مطالعات علمی کنونی ثابت کرده که مصرف مداوم سیاه دانه ویا روغن حاصل از آنها در مهار رشد و انتشار سلول های سرطانی خصوصا کولون موثر است. این تحقیقات نشان داده که سیاه دانه در حقیقت موجب فعالسازی نتروفیل ها، گلبول های سفید عامل شناسائی و حذف سلول های سرطانی، میشوند.
روغن سیاه دانه باعث تحریک تولید مغز استخوان و سلول های سیستم ایمنی، افزایش تولید انترفرون، محافظت از سلول های سالم در مقابل اثرات تخریبی بیماری های ویروسی، تخریب سلول های سرطانی و افزایش تعداد سلول های گلبول سفید مولد آنتی بادی میگردد.
سیاه دانه را با مزه تند و بوی مخصوص میتوان با غذا استفاده کرد و روغن آن را روی سالاد اضافه نمود.