دانشمندان در حال پرورش گوش‌هاي پروتز با استفاده از سلول‌هاي انسان براي سربازان کهنه‌کار و آسيب‌ديده در جنگ‌ها هستند. 4 توليد گوش آزمايشگاهي از سلول‌هاي انساني يک گوش سازگار توليد شده از سلولهاي خود فرد مي‌تواند پيشرفت بسيار عظيمي براي اصلاح گوشهاي پروتزي گذشته محسوب شود که شکل کامل يک گوش عادي را نداشته‌اند.

اين محققان در چند سال گذشته به کار براي پرورش گوش مشغول بوده‌اند اما نتوانسته‌اند بر موانع موجود در ساخت نمونه کاربردي آن فائق آيند.

اکنون محققان آزمايشگاه مهندسي بافت بيمارستان عمومي ماساچوست در بوستون بر اين باورند که موفق به شناسايي يک راه حل شده‌اند.

آنها با استفاده از يک نمونه رايانه‌اي از گوش سالم بيمار، يک چارچوب تبتانيومي پوشيده شده در کلاژن ساخته‌اند که يک پروتئين طبيعي عامل کشساني و استحکام پوست است.

اين محققان يک برش از غضروف را از داخل بيني يا بين دنده‌ها برداشته و داخل چارچوب اوليه را با اين سلولها پر کردند. اين ترکيب براي دو هفته در ظرف آزمايشگاهي باقي مي‌ماند تا غضروف بيشتري توليد شود.

هنگامي که محصول نهايي آماده شد، يک تکه پوست از بدن بيمار برداشته شده و پس از پوشش دادن غضروف با آن در جاي سابق گوش قرار داده مي‌شود.

دانشمندان براي  هفته ها اين گوشهاي آزمايشگاهي را بر روي گوسفند آزمايش کرده و نشان دادند که مي‌توان از آن بصورت موفق و دائمي استفاده کرد.

آنها همچنين توانسته‌اند گوشهاي انساني با صحت آناتوميکي را از سلولها پرورش دهند.

اين مدلها در موشهاي آزمايشگاهي نيز کاشته شد تا تحقيقات بيشتري بر روي آن صورت گيرد؛ اما بر روي گوش‌ انساني انجام نشده است. محققان درصددند پس از توليد اين گوش در آزمايشگاه،آن را بر روي انسان آزمايش کنند.

دانشمندان پس از آن به دنبال دريافت تائيديه از سوي سازمان غذا و داروي آمريکا براي کاشت اين گوشها بر روي بيماران در ظرف يک سال آينده خواهند بود.