رئيس دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت از امکان اعلام تخت خالي با راه اندازي شبکه ملي سلامت خبر داد. به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روا‌بط‌ عمومي وزارت بهداشت و درمان، دکتر حسين رياضي در مراسم افتتاح شبکه ملي سلامت (شمس) در جمع خبرنگاران حضور يافت و به پرسش هاي آن ها پاسخ داد. وي در پاسخ به پرسشي درباره امکان جراحي از راه دور از طريق اين شبکه گفت: جراحي از راه دور فعلاً اولويت کشور نيست اما امکان مشاوره پزشکي از راه دور، راديولوژي از راه دور و ارسال تصاوير پزشکي وجود دارد.
مشاور وزير بهداشت در امور IT گفت: در حوزه اورژانس نيز مديريت تختهاي مراقبتهاي ويژه از مدتي پيش با استفاده از اين شبکه شروع شده است و هر زمان که يک تخت CCU يا ICU خالي مي‌شود اين سيستم به مرکز فوريتهاي پزشکي اطلاع مي‌دهد تا بتوانند بيمار جديد را به سمت اين تخت خالي هدايت کنند.
وي ادامه داد: فعلاً اين سيستم روي آمبولانس ها نصب نمي‌شود زيرا نيازمند خدمات الکترونيک سيار و موبايل است اما تمام آمبولانسهاي تهران اکنون به سيستم GPS مجهز شده‌اند و در هر زمان امکان رديابي موقعيت آنها وجود دارد و ممکن است يک آمبولانس بعد از انجام يک مأموريت و هنگام برگشت به علت نزديکي به موقعيت يک حادثه ديگر در همان لحظه به مأموريت بعدي اعزام شود. رئيس دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشي ديگر درباره پرونده الکترونيک سلامت نيز گفت: پرونده الکترونيک سلامت نيز روي همين شبکه ملي سلامت فعال مي‌شود و قرار است حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مرکز ارائه خدمات پزشک خانواده در کشور در بخش دولتي و خصوصي به اين شبکه متصل شوند و بتوانند با تعرفه يکسان اطلاعات پرونده الکترونيک سلامت شهروندان و سوابق آ‌نها را وارد اين شبکه کنند که بر اساس يک نظام امنيتي و سطح بندي پزشک معالج و افراد مجاز به اين اطلاعات بر اساس نياز خود دسترسي خواهند داشت.
رياضي گفت: سيستم پرونده الکترونيک سلامت براي اجراي برنامه پزشک خانواده و نرم افزار آن هم اکنون در ۱۵ استان کشور راه‌اندازي شده و تا آخر امسال به ۲۰ استان کشور گسترش پيدا مي‌کند و سال آينده پوشش کشوري اين سيستم کامل خواهد شد. مشاور وزير بهداشت ادامه داد:‌ چون بسياري از اطلاعات پرونده الکترونيک سلامت به مباحث حريم خصوصي مربوط مي‌شود. بر اساس يک نظام امنيتي قوي پيشگيرانه امکان هر گونه درز و لو رفتن اطلاعات بسته شده و تدابير لازم براي جلوگيري از خرابکاري نيز انديشيده شده است به همين علت اين سيستم روي اينترنت نيست و يک زيرساخت ملي ارتباطي داخلي امن است. وي در پاسخ به پرسشي درباره امکان کارکردن پزشکان و کادر بهداشتي و درماني با اين سيستم گفت: يکي از مشکلات ما اين است که بسياري از پزشکان با مباني کامپيوتر و IT آشنا نيستند که تلاش مي‌کنيم در دوره‌هاي بازآموزي و آموزش مداوم اين نقص را بر طرف کنيم ضمن اينکه از پتانسيل ساير نيروهاي حوزه سلامت مانند پرستاران و ماماها نيز در اين سيستم استفاده خواهد شد.